Användningsområden
Visst är det kul att köra runt med sina bilar på en lekmatta. Barn tröttnar inte i första taget på detta, och i den här appen kan man själv bestämma hur kvarteren ska se ut och vilket fordon man ska köra. Det finns sedan aktiviteter att prova när man kör runt i sitt samhälle.
När du startar appen får du börja med att bestämma vad du vill ska finnas i de sex kvarter som ditt samhälle är uppbyggt av. Du kan välja på park, backe, sopstation, biltvätt, brandstation, glasskiosk och verkstad. Beroende på vad du valt för områden så får du också olika fordonsval. Har du t ex ingen sopstation så kan du heller inte välja sopbilen.
Väljer du bussen kan du ta med passagerare och dessa måste så klart få biljett innan de stiger ombord. Matcha personen med den stiliserade bilden på biljetten.
Du kan köra runt och sälja glass och pratbubblan visar vilken glass de beställer och så får du matcha den med de du har i bilen.
Med sopbilen kan du köra runt och hämta sopsäckar. Dessa ska sedan sorteras i olika kärl på sopstationen. Även här är det bilder som ska matchas med varandra.
Väljer du brandbilen kan du sätt på sirenerna och åka till det hus som brinner. Du får släcka elden med din vattenslang. Sprutar du på gubben bredvid huset så protesterar han och om du sprutar på blommorna så växer de i raketfart.
Du kan också välja att köra en lådbil eller en vanlig bil och även testa att köra i vattenpölar och oljepölar. Oljepölarna lämnar svarta spår efter ditt fordon. Nu kan du passa på att köra in i biltvätten. Här ska du själv tvätta bilen med en svamp. Du kan köra uppför en backe och känna hur trögt det är uppför backen medan du får extra skjuts nerför backen. Kör gör du förresten genom att använda plattans gyro. Vicka på iPaden åt sidorna så svänger bilen.
I samhället finns det människor som är ute och promenerar, vill stiga på din buss eller vill köpa glass. Allt är väldigt lugnt och fridfullt i det lilla samhället och ännu lugnare upplever jag det om jag får stänga av bakgrundsmusiken. Tyvärr stänger man samtidigt av alla andra ljud som t ex sirener.
Det finns två bollar att köra på och leka med men det händer inget om du råkar köra på någon människa. De bara promenerar vidare som om inget hade hänt. När jag vid ett tillfälle glömde bort att jag hade appen igång lyckades jag köra utanför samhället och över en brant kant ner i havet. Min sopbil hamnade upp och ner och flöt ut i havet. Det går alltså att testa gränserna i den här appen.
Appen är ett suveränt underlag för diskussioner i ämnet samhällskunskap med yngre barn. Större delen av syftestexten i läroplanen går att lyfta in och arbeta utifrån. Appen är lätthanterlig, kul och med en bra pedagog som sätter igång diskussioner kan appen vara otroligt användbar. Jag ger den en fyra i betyg då den hade kunnat vara lite mer detaljerad med fler samhällsfunktioner och även mer miljövänlig t ex när det gäller oljefläcken, biltvätten och sopsorteringen. Sopbilen kunde kanske haft en slang för att suga upp oljan, biltvätten ett avlopp för vattnet och sopsorteringen fler kärl. Man kan också välja att se detta som ett underlag för diskussion.
Funktioner
- 7 element att bygga ditt samhälle av; park, backe, sopstation, biltvätt, brandstation, glasskiosk och verkstad. 6 behövs.
- 6 olika fordon finns; Buss, bil, lådbil, sopbil, brandbil och glassbil.
- Styr med iPadens gyro.
- Interaktiva övningar i samhället du kör igenom. T ex tvätta bilen. Sortera sopor, släck bränder, sälj glass och bussbiljetter om du har valt dess fordon.
- Bollar att puttar framför fordonet och människor som går omkring. Inget kommer till skada om man kör på det.
Tänk utanför appen
Efter att ha spelat den här appen finns det massor av samhällsfunktioner att diskutera eller leka för att lära sig mer om.
- Många samhällsfunktioner fattas i appen. Vilka som saknas och varför behövs de?
- Sopsorteringen innehåller bara 3 kärl. Vilka olika sopsorteringskärl skulle vi behövt för att kunna sortera så noggrant som möjligt?
- Trafikregler skulle vi behövt sätta upp om vi ska få in fler bilar. Övergångsställ saknas. Var går människorna över?
- Hur mycket betalar resenärerna på bussen?
- Vad gör man i verkligheten om det kommit en stor oljepöl på vägen?
- Ska vi bygga nytt? Vem bestämmer i verkligheten?
- Vilket land är detta i? Hur skulle det har kunnat se ut i ett annat land och en annan stad?
Undervisningens syfte
Sh Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en helhetssyn på samhällsfrågor och samhällsstrukturer. I en sådan helhetssyn är sociala, ekonomiska, miljömässiga, rättsliga, mediala och politiska aspekter centrala.
Sh Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om hur man kritiskt granskar samhällsfrågor och samhällsstrukturer. Eleverna ska vidare ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällsvetenskapliga begrepp och modeller.
Förmågor som eleverna ska utveckla
Sh Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Hej!
Jag kan informera om att separata knappar för musik och ljudeffekter har önskats av fler, och kommer i vår nästa uppdatering som släpps inom ett par veckor 🙂
Hej!
Nu är uppdateringen ute, och förutom förbättrade inställningar för ljud så finns även en rolig ny byggnad och en ny bil!