Användningsområden

För att introducera eller jobba med bråk har vi här en suverän app. Den är tydlig och stilren. Appen är gjord av samma tillverkare som Djungeltid och det underlättar för dem som använder dessa båda appar eftersom man känner igen sig. De olika momenten man kan jobba med är: ange delen som är markerad, jämföra två bråktal, konvertera ett bråktal till ett tal i blandad form, addera bråktal och multiplicera bråk.



Hela vägen blir man visuellt guidad i form av cirklar som visar bråktalet. Numera finns även röstguidning som säger vad som ska göras.

Det finns också en avdelning som heter ”Lär dig”. Här finns en liten bråkskola för de elever som kan lära sig genom att läsa själv eller att ha som genomgång vid bråkintroduktion.

Appen kan tyckas dyr men den är väl värd sina pengar när man ska introducera bråk eftersom den ger ett så bra visuellt stöd vid inlärningen. Jag ger appen 5 i betyg.

Funktioner

  • Lär dig-guide för nybörjare.
  • Namnge, jämför och omvandla bråktal.
  • Addera och multiplicera med bråktal.
  • Cirkel som visualiserar bråktalen.
  • Svarsalternativ: tillåt överhoppning, kräv svar eller kräv korrekt svar.
  • Positiv återkoppling i form av ett ”Grattis” efter var femte svar om man vill.
  • Återkoppling genom leende eller ”slokörade” ansiktsuttryck på djungeldjur.
  • Välj bland 6 st olika djungeldjur som kan ge återkoppling.
  • 5 st olika svårighetsnivåer. Upp till tolftedelar.
  • Välj vilka ljud som ska höras: djungelljud, djurljud och rotationsljud.
  • 8 st olika språk att välja mellan.
  • Historik över spelresultaten. Moment för moment eller alla rätt/fel uppspaltade för sig.
  • Möjlighet att e-posta eller skriva ut resultaten.
  • Återställa poängen.

Undervisningens syfte

Ma Uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Ma Utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och med grundläggande matematiska begrepp.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma  Kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Ma Kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.

Eleverna tycker till

”Jag tyckte om spelet för att man kan lära sig mera om bråktal. Det jag tycker man kan förbättra är att man skulle kunna ha levlar i spelet och då när man är klar med levlen ska man få ett pris.”

Frida 9 år

 

”Det handlade om att dela upp ett bråk och det skulle vara en sirkel som var delar i halva t ex och en halva var ifylld och den andra var tom så ska man rullar man ner ett band så det kommer rätt siffra och det kommer bara upp till fyra. Det finns ett djur som låter när du har svarat rätt eller fel och man kan gå ner och klicka på en katt som är helt svart och då kan du välja vilket djur du vill ha. Jag tyckte att det var rätt så svårt i börgan för då viste man inte vad man skall göra men det är inte så lätt med kårta förklaringar. Det skulle vara bätre om det skulle vara skrivet mer.”

Linnea 9 år

 



Områden
Lärande lek

Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!

6 Responses to Djungelbråk – Få en förståelse för bråktal

  1. Pernilla skriver:

    Jag gillar dina filmklipp. Att höra barnens kommentarer är guld värt. Du ställer bra frågor. Tack!

  2. Annelie skriver:

    Kul att höra. Barnen på den här filmen är min egen son och grannens flicka.

  3. Johanna skriver:

    Elevers förståelse för bråktal handlar ju i första hand om begreppsförmåga. Bråk är ju ett begrepp de ska lära sig använda. Du kanske kan lägga till det?

  4. Annelie Médoc skriver:

    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad skulle jag skriva och var i inlägget i så fall? /Annelie

  5. Johanna skriver:

    Det står ju längst ned efter din recension vilka förmågor eleverna kan utveckla med hjälp av appen. Är det inte du som lägger in det?

  6. Annelie Médoc skriver:

    Aha, nu förstår jag. Tack. Naturligtvis ska detta stå med. Ska fixas!/Annelie

Recensenter
Twitter
Facebook