Användningsområde

Endomondo blir din digitala personliga tränare som håller reda på vilken fysisk aktivitet du utför och via GPS-funktionen vet var du befinner dig och på vilken tid. Lägg till en digital röst som informerar dig om din tid och hur långt du tagit dig, onlinepepp eller klasskompisar som live kan kommentera och peppa (via dator) under rundan. Det låter kanske lite konstigt, men funkar toppen. Innan du ger dig iväg väljer du vilken sorts aktivitet du ska utföra (cykla, springa, paddla, golfa etc) sedan är det bara att trycka på startknappen så går Endomondo igång och du ger dig iväg. Du måste skapa dig ett konto för att kunna använda appen och sedan är du på G. En app som skapar möjligheter att arbeta ämnesövergripande och flytta ut undervisningen ut från det fysiska klassrummet.



Det jag ställer mig lite tveksam till angående Endomondo är inte appen i sig utan om den ska användas med iPhone eller iPad, därav betyget 4. Vill verkligen eleverna släpa runt på en iPad när de går, springer, åker skridskor, paddlar kanot,  gymnastiserar eller utövar någon annan fysisk aktivitet? En iPhone iPod Touch kanske hade varit att föredra. Men till cykling passar iPaden alldeles utmärkt. Spänn fast den på pakethållaren eller lägg ner iPaden i cykelkorgen. 🙂

Funktioner

  • Alla dina aktiviteter och resultat sparas under ”History”.
  • Hitta dina vänner som också använder Endomondo via din kontaktbok eller via Facebook.
  • Spar dina favoritrundor eller hitta andra rundor i din närhet som andra människor har sparat.
  • Dela din runda (som ritas upp på en karta), dina data t.ex. hastighet, medelhastighet, kaloriförbrukning, tid, datum och hur fort du har tagit dig fram per kilometer, via Facebook.
  • Välj mellan olika karttyper: standard, satellit och hybrid där din runda ritas ut.
  • Koppla ett ”heart rate belt” till appen och du får på så sätt reda på din puls etc.
  • Under Settings ställer du in vilka uppgifter (längd, vikt, statistik, kommentarer, peptalks etc) du vill göra publikt.

Tänk utanför appen

Låt eleverna få ett uppdrag (i vilket ämne som helst) som diskuteras under tiden eleverna promenerar, cyklar eller springer. Ingenting säger att vi alltid ska sitta i klassrummet då eleverna är i skolan. Under utevistelsen är Endomondo aktiverat och tar in olika data som i efterhand kan studeras, diskuteras och analyseras vilket skapar ett ämnesövergripande arbetssätt.

Låt eleverna ta en promenad, under tiden samlar Endomondo in information om elevernas promenad. Informationen kan sedan studeras i t ex i matematik. Eleverna kan räkna ut medelhastighet, maxhastighet, tidsåtgång eller distans. Allt det där som eleverna ofta gör i matematikboken blir nu något som de gör i verkligheten. Skolan ska enligt läroplanen vara verklighetsförankrad.

Låt eleverna som är kvar i skolan följa kompisarna online på karta (på dator), kommentera och peppa den/de som är ute. Ett annorlunda sätt att kommunicera på.

Använd Endomondoappen i kombination med att gå in på Endomondos webbplats. Där finns flera funktioner, t ex att i efterhand se exakt var eleven befann sig vid en viss tidpunkt, avstånd etc. Att då diskutera varför farten ökade eller avtog vid en speciell plats skapar kanske intressanta diskussioner.

Fråga eleverna vad vi kan göra med appen – de är säkert fulla med intressanta och motiverande aktiviteter.

Skapa diagram och tabeller och se under läsårets gång om olika resultat förbättras.

Då appen är på engelska används det engelska språket i undervisningen.

Undervisningens syfte

Ma  Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen.

Idh Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av aktivt friluftsliv.

Idh Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen.

Ge Undervisningen ska ge eleverna kunskap om kartan och kännedom om viktiga namn, läges- och storleksrelationer så att de kan orientera sig.

En I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet  i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Idh Planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.

Idh Röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.

Ge Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker.

En Förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Recensenter
Twitter
Facebook