Användningsområden

Ibland vill jag ha lite appar som även tilltalar de elever som vill ha lite ”action”. Denna app, som har ett samurajsvärd som verktyg, är en sådan.

Själva spelandet är väldigt lätt att förstå. På spelplanen dyker tal upp och uppgiften är att klyva de tal som är svaren i någon multiplikation. Om de är primtal, skall du inte skära dem. Om t ex talet 12 dyker upp så klyver du det och får siffrorna 3 och 4 (det blir alltid 3 och 4, inte 2 och 6). Fyran går då att klyva igen till två 2:or. Klyva talen måste man hinna göra innan talen har försvunnit från skärmen annars får man inte poäng för dem. Du får inte försöka att klyva de tal som inte går att dela. Tre sådana misslyckanden har man råd med, sedan är spelet över och poängtavlan med din placering kommer fram.



Du kan spela på tre olika nivåer och den enda skillnaden mellan nivåerna är hur många tal man utsätts för samtidigt. På högsta nivån, master, är spelplanen i princip full med tal hela tiden medan man på nivån grasshopper kan ta det lite lugnare.

Belöning får man efter att man nått upp till ett visst antal poäng, i form av svärd i andra färger.

Appen är färdighetstränande och man blir ganska snabbt uttråkad på enformigheten. Men under begränsad tid vid flera tillfällen kan den vara bra för att träna multiplikation och division. Jag ger appen en 3:a för att den ändå tränar denna färdighet på ett lite mer ”actionbetonat” sätt.

Funktioner

  • 3 st nivåer: grasshopper, apprentice och master.
  • 3 st svärd som motsvarar antal misslyckande du har råd med.
  • Förtjäna andra sorters svärd.
  • Resultattavla för varje nivå.

Koppling till Lgr 11

När jag tittar i läroplanen efter syften och förmågor som jag kan koppla till denna app och dess färdighetsträning till, har jag svårt för att hitta något passande. Under centralt innehåll finns ”De fyra räknesättens egenskaper”  och ”Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp” från årskurserna 1-3. Färdighetsträning i all sin ära men kunskapen att räkna ut multiplikations- och divisionstal kan tränas och användas medan man tränar en förmåga. Vid problemlösning kan jag se att eleverna använder och tränar sin färdighet att kunna lösa multiplikations- och divisionstal på ett mycket mer verklighetsnära sätt.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

2 Responses to Factor Samurai – Eggande multiplikationsträning

  1. Jag använder den för att träna eleverna vad ett primtal är, vi börjar spela spelet och pratar sen om vilka tal de inte kan dela och att de kallas för primtal. De blir ganska snabba på att kunna rabbla upp primtalen och får en annan förståelse.
    Dessutom är de besatta att knäcka mitt rekord 😉

  2. Annelie skriver:

    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Kul att höra att appen gör nytta. / Annelie

Recensenter
Twitter
Facebook