Användningsområden

Läsakrobaten är en övningsapp som kan fungera stödjande vid läsinläsning, ord- och begreppsinlärning och för att öva på att förstå hur ord rimmar. Jag uppfattar att tanken med appen är att öva sig i att läsa med ordbildmetoden, och att det tar avstamp i helordsinlärning. Jag slog upp begreppet på NE: ”ordbildsmetod, metod i den första läsundervisningen som bygger på att barnen skall lära sig känna igen ord som visuella helheter utan att ordens bokstavssammansättning behöver uppmärksammas.” I App Store beskrivis appen så här: ”Man tränar två bokstäver åt gången och lär sig läsa genom att ljuda ihop korta ord men också genom den s.k. ordbildmetoden.” Två metoder. Det är kanske så många lärare gör, plockar lite här och där och får ihop till något som kan passa fler. Nu till hur appen fungerar!

När du kommer in i appen möts du av en första sida med flera menyer som  har olika funktioner.



Läsakrobaten1

Den här vyn har jag efter att ha arbetat igenom hela appen framåt och bakåt. När du kommer in i appen första gången har du enbart ett bokstavspar i menyn längst ned i bild. Ovanför bokstavsparen ser du hur väl du klarat övningarna som hör till varje bokstavspar. Du kan få brons-, silver- eller guldstjärna. Du arbetar dig igenom det givna bokstavsparet via de fem övningarna.

  • Bokstav+bild – flytta bild till rätt bokstav
  • Bingo – öva vokaler
  • Bilda ord – sätt ihop ord
  • Memory – para ihop bild och ord
  • Rimord – hitta rimord

Samtliga övningar går att göra om. För att gå tillbaka till en övning och göra om den, tar du fingret på bokstavsparet i nedre menyn, håller och drar till det bokstavspar du vill arbeta med. Det går bara att dra markören till de bokstavspar du redan gjort. Ovanför bokstavsparen ser du vilken nivå på stjärna du fått. För att få guld, måste du ha alla rätt i alla övningar i det aktuella bokstavsparet.

Översta menyn består av en stjärna som växer för varje gång du får poäng. Jag förstår inte riktigt hur detta med poäng kom in i bilden, det är ju stjärnor av olika valörer man får när man klarar något. Men ordet poäng dyker upp via en röst i övningarna. T.ex. om du gör om en övning och inte lyckas bättre än förra gången du försökte, säger en röst: ”Synd, inte mer poäng. Försök en gång till.”

Om du vill ha eller repetera instruktionerna övningarna i appen, duttar du på frågetecknet. Då berättar en röst om övningen för dig. Bakom ”i” döljer sig ”musik på/av”, support och ”Mer info” (duttar du på denna symbol kommer du till en webbsida som berättar lite om appen). Jo, det var så sant- du kan stänga av bakgrundsmusiken på notsymbolen.

Jag upplever att appen är lik traditionella läromedel med skillnaden att här kan du dutta, dra och höra ljud och ord, få dem repeterade för dig hur många gånger som helst. Repetition är en fördel med datorprogram eller appar. Orden som används i appen ska vara vardagsord, men jag undrar vad ”pala” är. Här måste det ha blivit en miss, en bokstav måste ha ramlat bort. Ett annat ord jag funderar över är ”nare” (sprickor eller skrovlighet i huden enligt SAOL). Jag funderar över om det är ett vardagsord i 6-7 åringarnas värld? Det finns lite nytänk i ord som finns med i appen också. I övningarna möter vi ord som; webben, x-box, softa, woka och webbadress. Jag vet dock inte om barn idag säger toalett eller WC. I appen använder man WC och det är väl mer internationellt tänker jag. Något jag reagerade på var en del bilder, bilder som jag upplevde var svårtolkade.

bild 4-4

Här har utvecklaren tänkt till. En del ord är svåra att visa som bild. I den här appen har man valt att bilderna går att dutta på så att de blir större och man får höra en röst som säger orden som bilden visar. Det i gäller samtliga övningar som ha bilder. Något jag tar upp när det dyker upp i olika sammanhang, är hur bokstaven ”T” ser ut som gemen. I detta fall har man valt ett ”t” som ser ut som ett ”kyrkors”. Appen är utarbetad på svenska och har inga inställningsmöjligheter eller anpassningsmöjligheter. Appen har resumefunktion som det verkar, dvs att den startar där du slutade förra gången. Det finns ingen nollställningsfunktion. Det hade varit bra om man kunnat logga in med olika profiler, så att fler kan arbeta med materialet parallellt på samma iPad. Jag finner inget annat sätt än att radera appen och sedan installera den på nytt i iPaden, för att kunna börja om från början med övningarna.

Jag skulle använda appen som en typ av gruppuppgift, dvs att göra och prata, prova tillsammans. Jag skulle koppla min iPad till en projektor och använda appen som samtalsunderlag för språk- och kunskapsutvecklande arbete i olika åldrar i skolan som stöd i läs- och skrivundervisning, för att utveckla kommunikation och samarbete och för att öka talproduktion tillsammans med mina elever.

Allt sammantaget gör att jag ger appen betyget 3.

Funktioner

Appen är uppbyggd på fem övningar. Dess funktioner ser du i bildspelet nedan.

Undervisningens syfte

Sv SvA Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Sv  SvA Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!
Recensenter
Facebook
Twitter