Användningsområden

Jag har testat den nya appen Happi & The Word Thief, eller Happi och Ordtjuven, tillsammans med mina elever. Det som slog mig när mina elever fick prova på appen för första gången är att utseendet på appen ofta kan vara mycket avgörande för deras motivation och lust att arbeta vidare med en app. Som läsaren kan se ovan, består ikonen av en bild på tjuven, och när man väl är inne i appens spelläge möts man av en karta över en stad där tjuven har gömt sig.

Karta över staden.

Vanligtvis brukar jag alltid introducera en ny app tillsammans med eleverna, och visa och förklara hur de ska göra och vad syftet med appen är. Men med Happi och Ordtjuven bestämde jag mig för att helt enkelt låta dem testa och utforska appen i par utan denna första introduktion eller instruktion av mig. Tack vare hjälpen man får första gången man spelar och kommer in på en ny bana, så var det relativt enkelt för de flesta paren att räkna ut vad de skulle göra, och fixade de inte det på egen hand fanns det många goda kamrater i paren runtomkring som tipsade och kom med goda råd. Jag kan helt klart konstatera att idén med en tjuv som vill stjäla ord, och att det pågår en jakt runt om i staden lockar eleverna, i alla fall inledningsvis.



-Aha! Det gäller att hitta orden innan Ordtjuven kommer och tar dem! Jag fattar! utbrast en av killarna i klassen. De blev alla mycket sugna på att spela.

Hjälpen du får första gången du spelar.

I korthet går det alltså ut på att ta sig runt i en stad för att hitta ord före Ordtjuven kommer och tar dem. Orden är gömda i 24 st olika matriser. Ibland består matrisen av bara ett enda ord, och som mest består det av 5 ord. Ju färre ord, desto kortare tid har man på sig att hitta ordet i matrisen och dra med fingret över det för att markera det som sitt. Till höger finns en skylt som innehåller bilder på orden du ska leta efter i matrisen. Lyckas du hitta alla orden innan tjuven kommer för att stjäla dem, blir tjuven ledsen och du får gå vidare till en utmaning med chans att tjäna extra pengar.

Här är ordtjuven framme vid orden för att stjäla dem.

Om Ordtjuven lyckas ta orden före dig blir Ordtjuven mycket glad och sticker från platsen. På väg bort skräms han dock av polisen och du får en ny chans att få tillbaka orden genom att lyckas stava samma ord rätt.

Nu gäller det att stava de stulna orden rätt för att få dem tillbaka.

Utmaningen består av ett rum med en rad olika föremål. Du har tre chanser på dig att lyckas peka ut rätt föremål. Till din hjälp har du ett omkringkastat ord. Genom att trycka på förstoringsglasen i hörnen kan du få ledtrådar till ordet genom att bokstäver i ordet hamnar på rätt plats. Efter utmaningen eller stavövningen återkommer du till staden och jakten på Ordtjuven återupptas genom en ny matris.

Utmaningen. Kan du hitta föremålet och trycka på det?

Lyckas du ta dig igenom staden och de 24 st olika matriserna med efterföljande utmaning eller stavningsövning är spelet slut och tjuven hamnar i fängelse med dunder och brak.

Enligt utvecklarna passar appen för 5- till 9-åringar. Jag har dock, trots de tre olika svårighetsnivåerna, svårt att se att 5-åringar fixar att själva ta sig igenom appen. Många ord är redan på den lätta nivån relativt svårstavade. Ljudstridiga, flerstaviga och sammansatta ord förekommer. I min klass har vi flera elever som har svenska som andraspråk. För dem, men också för andra, var det emellanåt svårt att förstå alla ord, även om bilden går att förstora genom att trycka på den. De förstod alltså inte alltid vad bilderna visade. När de tryckte på bilderna förväntade de sig att få höra orden de skulle leta efter. Genom att få höra orden kan deras ordförråd öka. Appen vänder sig helt klart till barn som har kommit igång med sin läsning, men jag hade gärna sett en möjlighet att få välja om jag vill få bokstavsljuden upplästa när jag drar med fingret över ordet, och sedan också få ordet läst när jag hittat det. Då hade appen nått fler användare.

Efter en tids ordjagande i staden tröttnade några av eleverna i klassen. Min uppfattning är att den blev lite för monoton, de saknade variation i jakten och i utmaningarna. Det tycker jag är synd eftersom tanken bakom appen i övrigt är bra, och den är lockande i utformning och utseende. Appen tränar ordavkodning, stavning och igenkänning av ordbilder. Den får en stabil 4:a i betyg.

Funktioner

  • 24 st spelomgångar (där varje omgång består av att hitta ord och utmaningen eller stavningsövning.
  • Omgångarna stegras inte i svårighetsgrad.
  • Du kan välja svårighetsnivå. Det gör du dock inte i appen, utan under Inställningar. Du kan välja mellan Lätt, Medel och Svår. En av skillnaderna mellan nivåerna är att i den lätta nivån ska du enbart hitta ord vågrätt.
  • Det är också under Inställningar som du återställer spelet från början. Appen behöver stängas av helt för att inställningarna ska börja fungera.
  • Du kan välja mellan åtta olika språk. Det görs i appen.
  • Det är möjligt att öva på att hitta orden utan tidspress i form av att Ordtjuven kommer, genom att trycka på symbolen där Ordtjuven sitter bakom galler.
  • Stäng av musiken om du upplever den för stressande.
  • Välj mellan versaler och gemener. Detta måste dock göras om i varje spel, vilket mina elever tyckte stal onödigt med tid.

Tänk utanför appen

Att göra som jag, att låta eleverna själva i par utforska appen med endast få instruktioner, fast på engelska hade varit intressant. Självklart med förbehållet att enbart prata engelska. Låt några elever få testa den och be sedan dem vara de som introducerar den för resten av gruppen. Antingen på svenska eller engelska.

Undervisningens syfte

Sv SvA  Utveckla sitt tal- och skriftspråk

SvA  Utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, uttal, ord och begrepp.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Sv SvA  Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva

Sv SvA  En Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

En  Förstå talad och skriven engelska.

Eleverna tycker till

”Appen var ganska svår att förstå i början, I appen har man alfabetet i en kvadrat. Sen kommer det bilder på t ex en banan så ska man hitta ordet på sin bricka. När man klarat den biter kommer det upp en till bild som ett kök och där finns typ en hund och då ska man para ihop bokstäverna till orden HUND. Om man inte hittar orden kommer en tjuv och tar din bricka. Jag tyckte som sagt att appen var svår att förstå men den var rolig och den hade en bra handling. Jag skulle vilja att det fanns en instruktion. Och när man kommit till den stora bilden skulle inte det vara så svårt att flytta bokstäverna.”

Wilma 9 år



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!

3 Responses to Happi & The Word Thief – Vem tar orden först, du eller tjuven?

  1. Ingela Clarin skriver:

    Min (snart) femåring blir stressad av att veta att ordtjuven är på gång och låser sig när det börjar bli dags, så det var bra att du tipsade om den funktionen. Åttaåringen klarar den galant dock!

  2. @Ingela: Hur upplever du annars att din femåring fixar appen? Behöver han mycket stöd från dig även på den enklaste nivån?

  3. Mia skriver:

    Min dotters favorit just nu. Hon är sex år och i vissa delar behöver hon hjälp, men hon hittar de flesta orden själv och blir bättre o bättre på det. Fyra av fem tycker jag låter rimligt. / Mia

Recensenter
Twitter
Facebook