Användningsområden

”Spännande!” ”Vi vill spela vidare!” ”Appen är lite klurig, men man lär sig snabbt hur man ska göra.” Fina omdömen från mina elever i årskurs två, när de spelar Happi & The Pirates, den senaste i raden av Happi Papis trevliga appar. Eleverna ger appen ett gott betyg, och jag håller med. För att vara en pedagogisk lärospelsapp för lågstadiebarn är den ovanligt kreativ, bred och långlivad. Spelkänslan är hög, grafiken är som vanligt snygg, och appen är fri från reklam och i-app-köp. Betyget blir en femma.

Vad är då idén bakom appen? Vad och hur gör man?



Inledningsvis får du reda på att fyra pirater har gömt en stor skattkista. Skattkistan ska låsas upp med hjälp av en rebus. Rebusen finns på en skattkarta, som är delad i fyra delar mellan piraterna. Du måste hitta alla fyra delar av kartan för att lösa rebusen. För att du ska lyckas hitta varje del av rebusen behöver du pussla ihop kartdelen, som består av kartbitar, och samla ihop verktyg. Kartbitar och verktyg får du genom att lösa uppgifter på var och en av de fyra piraternas kartdelar. De finns på 10 små öar. Krångligt? Vi tar det steg för steg:

  1. Först behöver du använda din språkkunskaper i ett klurigt korsordsliknande spellandskap.
    Happi
    Här ska du samla nycklar till max fem låsta skattkistor. Du får se bilder på ord du ska hitta till vänster, och genom att trycka på dem får du orden upplästa om du skulle vara osäker på vad de föreställer. Positivt! Du har en bokstav given från början, och utifrån den ska du sedan själv klura ut hur orden hänger ihop. Till höger ser du de fem låsta skattkistorna, kanonkulor och en stubintråd. Tiden tickar alltså på och tar du för lång tid på dig sprängs alltså kistorna. Trycker du fel när du letar efter orden sprängs också en kista.
  2. Till nästa deluppgift har du med dig det antal nycklar som du lyckades samla ihop i föregående moment. Nu väntar en mer logisk utmaning, där du behöver vara lite klurig för att få dina införskaffade nycklar att passa i kistornas lås.
    Happi
    Det handlar till exempel om att se mönster i talföljder, symmetri, pussla ihop bitar, och färglära. Detta moment skulle passa att genomföras i större grupper. Skattkistorna öppnas, och de innehåller antingen verktyg eller kartbitar.
  3. Kartbitarna du får pusslar du in på rätt ställe på kartdelen.
  4. Ovanstående tre punkter repeteras när du jobbar dig fram på kartdelen och till slut, efter att ha klarat uppgifterna på 10 öar hamnar du på en större piratö. Då är kartdelen förhoppningsvis såpass färdigpusslad att du kan använda dina verktyg för att hitta rebusdelen.
    Happi
    Har du inte tillräckligt med verktyg eller kartdelar kan du gå tillbaka till öarna och spela igen för att samla på dig det du behöver. Sedan lyckas du garanterat hitta den första piratens rebusdel. Sedan har du tre rebusdelar till att hitta…

Skräms inte av beskrivningen ovan. Det låter mer komplicerat än vad det är. Med mina åttaåringar i klassrummet hade jag en kort samling för att presentera appen, och vi kikade gemensamt på inledningsfilmen. Sedan klarade de sig vidare helt på egen hand. Den är väldigt intuitiv, och eftersom alla moment återkommer så många gånger blir den både långlivad och lättspelad.

Finns det några förbättringsområden? Ja, men betyget blir trots allt det högsta. De upplästa orden stämmer inte alltid överens med orden du ska hitta. Exempelvis läses ordet fiskmås upp. Men ordet du ska hitta är mås. Detta var mycket irriterande för mina elever. Rebusen är alltid densamma. Det gör att många elever bara vill spela appen från början till slut en gång. Många moment återkommer som sagt, och det är tryggt. Men det kan också bli lite enformigt för några elever. De eftersöker en viss variation.

I skolsammanhang är det ofta flera elever som använder samma lärplatta vid olika tillfällen. Möjligheten att kunna vara flera användare och kanske kunna skapa eller välja sin egen avatar är önskvärd. Då kan man ta vid där man slutade.

Funktioner

  • Fyra kartdelar med 10 småöar på varje del. Varje ö innehåller tre spelmoment: korsord, logisk del, pussel. Hitta del av rebus på den större ön.
  • Lös rebusen.
  • Svårighetsgraden ökar något efterhand, i form av ökad tidspress och längre ord.
  • Från lärplattans inställningar nollställer du appen. Appen behöver stängas av helt för att inställningarna ska börja fungera.
  • Under inställningar väljer du också svårighetsgrad och stänger av tidtagningen. Svårighetsgraden påverkar bland annat hur lång tid du har på dig att fylla i korsordet.
  • Välj mellan åtta olika språk. Att använda appen i engelskan på mellanstadiet är garanterat en hit!
  • Stäng av musiken.
  • För din hjälp finns en föräldraguide, och du kan återkomma till de inledande instruktionsfilmerna om och om igen.

PappasAppar har klippt ihop en instruktionsfilm som visar hur appen fungerar:

Tänk utanför appen

Idag tänker jag inte utanför appen, istället tänker jag vidare. Jag frågade eleverna hur de tyckte vi skulle kunna jobba med appen. Utöver det uppenbara så bubblade eleverna iväg, och de lät fantasin skena. Pirater är helt klart ett mycket spännande ämne. Appen skulle kunna ingå i eller vara starten på ett större tematiskt arbetsområde. Mina elever ville göra egna skattkartor, de ville geocacha, några snöade in på rebusar och andra ville skriva spännande berättelser. Några undrade om pirater finns på riktigt eller bara i sagans värld. Tänk vidare!

Undervisningens syfte

Sv  SvA  Utveckla sitt tal- och skriftspråk.

SvA  Utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, uttal, ord och begrepp.

Ma Utveckla kunskaper för att kunna formulera och lösa problem.

Ma Utveckla förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Sv  SvA  Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.

Sv  SvA  En  Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

En  Förstå talad och skriven engelska.

Ma  Formulera och lösa problem med hjälp av matematik.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!
Recensenter
Facebook
Twitter