Användningsområden

King of Math Junior är en riktig höjdarapp. Det är ingen ren färdighetsträningsapp utan en app som utmanar elevens matematiska tänk inom varje specifikt ämnesområde (bok) som de arbetar i. Mina elever uppskattar verkligen att de får levla sig upp och jag hör och ser att just ”levlandet” är en viktig del i användandet av appen. Eleverna får stjärnor, nya gubbar och medaljer allt eftersom de löser de utmaningar som dyker upp. Många av mina elever tycker om den tilltalande och färgglada layouten i jämförelse med den mer strama och strikta King of Math. Det är bra att eleven kan börja i vilken bok som helst och att det inte är appen som ”styr” att eleven måste traggla sig igenom alla böcker för att slutligen komma till den bok som eleven vill utforska.  Något som apputvecklarna har förbättrat sedan King of Math är att det inte längre finns tid som ”rinner iväg” på skärmen när eleven arbetar med en bok. Detta ”rinnande av tid” har mina elever upplevt som väldigt stressande och negativt.



King of Math junior erbjuder många olika representations-/uttrycksformer, oavsett vilken bok eleven arbetar i. Detta gör att eleven får syn på matematiken på många olika sätt, något som mina elever upplever som positivt och ständigt påtalar högt när de arbetar med appen. De tycker t ex att det är bra att få se 3×3 som tre tomater i tre burkar eller som tre staplar med tre klossar i varje.  Något annat som är bra är att det inte enbart är siffror i appen utan att eleverna har illustrationerna till stöd när de löser problem. När eleven arbetar med appen är det den grundläggande matematiken som eleven möter, grunden som är av största vikt för att eleven senare ska förstå de abstrakta siffrorna. Det här och mycket annat i King of Math Junior utmanar och utvecklar elevernas matematiska tänk och framför allt deras nyfikenhet. Om jag var tvungen att välja en enda matematikapp bland alla matematikappar skulle det bli den här.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag önskar att det som skrivs i rubrikerna (vad eleven ska göra på den sida där de befinner sig) kunde läsas upp av en röst och då tänker jag framför allt på de elever som ännu inte har kommit igång med att läsa på egen hand. Självklart lär sig eleverna fort vad som ska göras i appen men ett plus vore om just texten fick en röst eftersom appen vänder sig mot yngre elever. Betyget blir ändå en klar 5:a!

Funktioner

  • Språk: Engelska, bokmål, norska, kinesiska, danska, holländska, finska, franska, tyska, grekiska, italienska, japanska, koreanska, portugisiska, spanska, ryska, svenska och turkiska.
  • Välj mellan följande böcker: räkna, addition, subtraktion, multiplikation, division, geometri, jämföra, pussel, mäta och bråk.

Tänk utanför appen

Låt eleverna arbeta med appen och under tiden samlar du på dig de frågor och funderingar de stöter på och du får ett underlag för kommande matematikundervisning.

Undervisningens syfte

Ma  Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat.

Ma  Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma  Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.

Ma  Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Ma  Föra och följa matematiska resonemang och använda matematikens uttrycksformer för att samtala omargumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Eleverna tycker till

Mina elever recenserar King of Math Junior på deras blogg Ipadpanelen.




Appen ingår i dessa listor:

Du kan också skapa och dela applistor till andra via Pinterest. Det är smart. Och enkelt. Läs mer här!

5 Responses to King of Math Junior – Det fullkomligt kryllar av representationsformer

  1. Camilla Johansson skriver:

    Fullständigt älskar appen förutom att det står MISSLYCKADES istället för att uppmuntra att prova igen. Ni ansvariga för appen – ändra! Då kommer vi verkligen att köpa in den till eleverna. Med budskapet MISSLYCKADES kan vi tyvärr inte använda den.

  2. Vi på Skolappar skickar vidare ditt förslag till utvecklaren direkt.

  3. Utvecklaren skriver: ”Tack för att du vidarebefordrar detta! Vi har fått samma synpunkt från fler och funderar nu på att ändra ordvalet till något bättre.”

  4. När ni skriver förskola, vilken ålder menar ni då? Letar skolappar till 3-åringen, men det här verkar lite svårt. Det enda i filmen jag ser som hon skulle klara är pusseldelen. Jag önskar att det vore lite mer specifikt vilken ålder apparna rekommenderas för, som hos PappasAppar :)

  5. Vi recenserar i första hand appar för grundskolan. När vi tycker att de fungerar i förskola och gymnasium taggar vi dem med dessa också. Vissa appar för grundskolan går att använda bland de yngsta i förskolan, men generellt sett är det nog i första hand åldern 4-6 år som vi menar.

Skriv en kommentar!

Recensenter
Twitter
Facebook