Användningsområden

När man startar appen kan man välja att skapa olika personer för att hålla koll på en eventuell poängsättning. Välj sedan kort ur de 52 st olika kategorierna som du vill använda (eller välj alla) och låt eleverna benämna ord ur olika kategorier.

I appen så får man upp en bild med uppmaningen “Let´s name things that are…” med olika kategorier. Det dyker då upp en färgglad bild med uppmaningen i textform och om man “knackar” på bilden kommer även uppmaningen i form av ljud. Genom “swiperörelsen” kan man bläddra mellan de olika teman som man valt.



Appen är enkel att använda. När man valt antal deltagare/lag och de kategorier man vill ha är det enkelt att komma igång. Starta, och första kategorin kommer fram. Högst upp på skärmen ser man vems tur det är att svara. När deltagaren svarat trycker man sedan grönt för rätt, vilket ger poäng, eller rött för fel. För nästa omgång kan man nu växla deltagare/lag högst upp på skärmen genom att knacka överst på skärmen, samt svepa bilden för att nästa kategori ska dyka upp. Man också ställa in i spelinställningen en automatisk bläddring av deltagare och/eller kategori.

När korten är slut kan man se poängställningen som en graf, dela eller mejla dem vidare om man vill. Man kan även välja att pausa spelet och uppta spelet vid ett senare tillfälle.

Eleverna tränar ordförrådet och kategorisering på ett väldigt naturligt sätt.

Appen går att använda på många olika sätt, lätt att använda och fint illustrerad med flera funktioner och får därför 5 av 5.

Läs mer under “Tänk utanför appen” om hur jag använt appen i undervisningen. Eleverna tycker att det är roligt att tävla och eftersom appen är lätt att starta och komma igång med kan den även användas med fördel som ett avslut på lektionen, då använder jag ofta alternativ 3a.

Funktioner

  • Man kan använda alla 52 st kort eller välja ut de man vill använda.
  • Korten är illustrerade med bild och text.
  • Man kan få texten uppläst.
  • Låt korten automatiskt bläddra fram eller bläddra manuellt.
  • Man kan hålla reda på poängställning för ett obegränsat antal deltagare, sorterat på datum/spelare eller omgång.
  • Man kan få poängställningen i grafform och se vilka frågor varje deltagare missat.
  • Dela med dig av resultatet genom att dela eller mejla dina resultat.

Tänk utanför appen

1. Man kan tänka lag, istället för person.

2. Istället för ett rätt svar, kan man se hur många olika svar personen/laget kommer på under t ex 1 minut och får då poäng därefter istället för rätt eller fel. I det fallet brukar inte jag använda appens inbyggda poängsättning utan bokför det på annat sätt istället.

3a. Man kan dela upp klassen i lag och låta alla lag samtidigt, på ett papper, skriva ner så många ord de kommer på i kategorin.

3b. Om det är yngre barn som inte förstår engelska kan läraren enkelt översätta meningen och utesluta ljudet. Äldre barn kan förslagsvis skriva ner på engelska. Ha en bestämd tid som detta ska ske på t ex 3 min och låt sedan elever läsa upp de ord de kommit på. Det finns flera alternativ att bedöma detta på, t.ex. antal rättstavade ord, antal unika ord som inget annat lag har eller att alla ord räknas.

Man kan även låta eleverna ha en uppslagsbok till hands för att kunna slå upp ord under spelets gång, vilket jag tycker var lärorikt. Eller så kan man efteråt låta eleverna använda orden som de kommit på till att rättstava, göra meningar av eller skriva en saga med minst 10 st av deras ord.

4. Man kan också använda appen i SvA-syfte, med elever som har engelska som modersmål. De svarar då såklart på svenska.

Undervisningens syfte

En Denna förmåga innebär att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift.

SvA Undervisningen ska ge eleverna rika möjligheter att kommunicera på svenska utifrån sin kunskapsnivå, utan att ställa för tidiga krav på språklig korrekthet.

Förmågor som eleverna ska utveckla

En SvA Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Twitter
Recensenter
Facebook