Användningsområden

Att lära sig koda är att lära sig prata med en dator, ge den kommandon och få den att utföra olika saker. Det kan låta hur svårt och hur invecklat som helst för den som inte är insatt. Men genom olika appar har detta språk förenklats och givit gemene man möjlighet att lära sig förstå kodning.

Lightbot Code Hour är ett bra exempel på en app som lär dig grunder i kodning. Här spelar man sig igenom olika svårighetsgrader och på så sätt lär man sig se och förstå olika mönster och kommandon. Uppdraget ligger i att få en robot att ta sig till gula rutor och där tända en lampa. För att ta sig till dessa gula rutor måste man ge roboten rätt kommandon så att den kan ta sig dit. Genom att man kan gå tillbaka och göra om, så får man möjlighet att testa sig fram och på så sätt lära sig hur olika kommandon fungerar. Detta gör att appen passar bra till barn, då lärandet sker i realtid, här och nu ”learning by doing”.



Genom att de olika svårighetsgraderna utmanar dig till att bli bättre, blir lärandet stimulerande och utmanande. Denna app fungerar utmärk till låta barn lösa problem tillsammans. Jag har arbetat med 3-4 åringar i helgrupp och låtit dem tillsammans lösa robotens väg fram till den gula rutan. Detta ger dem kunskaper i så väl problemlösning som kollaborativt utforskande.

Jag har provat olika appar som ger grunder till att lära sig koda och jag tycker den här appen är den som är enklast att börja med då den bygger att man spelar sig till ett lärande. Man behöver inte vara intresserad eller speciellt kunnig i området för att tycka om denna app som ger ett lärande för livet.

Detta är en gratisapp. Fullversionen heter Lightbot Jr 4+ Coding Puzzles.

Ger appen betyg 4. Anledningen till att den ej får full pott är att jag tycker att de skulle kunna utveckla den lite mer och göra den lite mer utmanande för äldre barn.

Funktioner

  • 18 olika svårighetsgrader. Fullversionen innehåller 40 st.
  • 4 olika språk
  • Tips och hjälpfunktion
  • Din utveckling sparas automatiskt
  • Möjlighet till att radera det som sparats
  • Slå av och på ljud 

Tänk utanför appen

Använd de kommandon som finns i appen i t ex gymnastik. Kopiera de olika kommandona och skriv ut dem på A4 papper, ge sen eleverna i uppgift att lägga ut de olika kommandon i rätt ordning så att de kan ta sig igenom den hinderbanan som du gjort. Jag kommer nu i höst börja med att låta barnen orientera sig fram i skogen med hjälp av dessa kommandon, för på så vis fördjupa deras kunskaper i att förstå kodning. 

Undervisningens syfte

Ma  Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.

Ma  Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

Ma Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!

One Response to Lightbot Code Hour – Första steget mot att lära sig kodning

  1. Diana Persson skriver:

    Att kunna programmera kommer att efterfrågas i framtiden och här lär man sig grunder på ett lekfullt sätt.
    Det börjar enkelt och blir svårare, rekommenderar att köpa riktiga appen, men det är bra att testa denna enkla vertionen först. Funkar från 2-3 klass och uppåt beroende på om eleverna har programmering på schemat eller ej.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facebook
Twitter
Recensenter