Användningsområden

En klockträningsapp med svenska muntliga och skriftliga instruktioner. På en stor klocka ska man vrida runt minutvisaren och ställa in klockan på det som efterfrågas. För varje rätt svar landar en fågel på en telefonkabel och när man förtjänat sex fåglar får man tillhörande frisyrer eller hatt på dem. Detta kan tyckas banalt men eleverna tycker att det är väldigt roligt att se vilken frisyr eller hatt varje fågel får. De kan inte sluta spela förrän alla sex fåglar fått sin frisyr så det gäller att bryta i rätt tid. Skulle man svara fel så försvinner en fågel och det rätta klockslaget visas.



Sex olika nivåer finns att träna på. De är uppdelade efter svårighetsnivåerna hel, halv, kvartar, fem och tio i/över samt tjugo i/över och fem i/över halv. Möjlighet finns att låsa nivåerna, så att de måste spelas igenom för att komma vidare till nästa, eller låsa upp så att man kan välja att börja spela på den nivå man själv önskar.

Klockträningsappen Moji Klockis får 3 i betyg av mig. Jag hade nämligen gärna velat ha träning av digital tid också i appen och jag hade velat ha möjligheten att ställa in timvisaren för sig och minutvisaren för sig. Just nu är det ett väldigt snurrande på minutvisaren.

Funktioner

Det finns egentligen inte många funktioner i appen vilket gör den väldigt stilren och lättnavigerad.

  • 6 st svårighetsnivåer.
  • 6×2 övningar i varje nivå.
  • Ett träningsläge och ett läge som säger vad klockan är i realtid.
  • Låsa/låsa upp nivåerna.
  • Muntliga och skriftliga instruktioner.

Tänk utanför appen

Appen kan användas för andraspråksinlärning. Det är viktigt att kunna säga vad klockan är. För att träna klockan på engelska finns även appen på engelska.

Undervisningens syfte

Ma  Utvecklar kunskaper om matematikens användning i vardagen.

Ma  Utvecklar tilltro till sin egen förmåga att använda matematik i olika sammanhang.

SvA Utveckla kunskaper i och om det svenska språket.

SvA En  Få tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.

En  Utveckla kunskaper i engelska språket och kunskaper om områden och sammanhang där engelska används.

Förmågor som eleven ska utveckla

Ma  Kunna tolka vardagliga och matematiska situationer.

Ma  Lösa problem.

Ma Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

SvA En  Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

En  Förstå och tolka innehållet i talad engelska.



Områden
Lärande lek

Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!

12 Responses to Moji Klockis – Lär dig klockan

  1. Olof Borjo skriver:

    Om man tänker förskola så är inte behovet av en digital version lika stort och då kanske betyget höjs?

  2. Annelie Médoc skriver:

    Ja, absolut. Det håller jag med om. 😀

  3. Tobbe skriver:

    Använder den appen flitigt med barnen i 2:an och tycker den fyller sin funktion utmärkt. Vi har små genomgångar först, sen får alla testa appen. Jag gillar att man måste snurra på stora visaren och den lilla följer med, så fungerar en riktig klocka. Sen kunde det kanske funnits lite genomgång i appen för de som har svårt.

    En perfekt app enligt mig och mina elever.

    //Tobbe

  4. Mattias skriver:

    Tycker också att appen fungerar bra. Har man väl lärt sig en gammal hederlig analog klocka så lär man sig den digitala varianten ganska enkelt tror jag.

  5. Jonas Rören skriver:

    Tack för recensionen och alla kommentarer! Vi har gjort Moji Klockis tar tacksamt emot alla synpunkter på appen som vi får. Vi har implementerat många förbättringar utifrån tips vi har fått från användare sedan appen lanserades.

    Det är dock svårt att klämma in allt in en och samma applikation. Vi har haft som utgångspunkt att appen ska kunna användas av de yngre barnen som håller på att lära sig hur klockan fungerar. Vi har inte velat krångla till det för dessa barn, samtidigt som det ju appen helst också kan användas av äldre barn och till och med vuxna som lär sig främmande språk.

    Träning av digital tid är väl egentligen inte speciellt svårt att implementera. Det känns dock nästan som en helt annan app. Det kan vara svårt att behålla den stilrena navigationen om ett helt nytt momemt ska pressas in i appen också.

    Vi har testat att låta både tim- och minutvisare vara möjliga att snurra på. Vi upplevde dock att detta blev väldigt förvirrande för många barn. Vi tar dock till oss att det kan bli väl mycket snurrande som det är nu. På ett sätt tycker jag att det kan lära in ett uns av tidsuppfattning till de yngre, det är ganska långt till klockan åtta från klockan två. Men, jo, vi ser att det kan bli aningen snurrigt. Vi klurar på en lösning helt enkelt.

    Det har varit ett mål för oss att hela appen, inklusive inställningar, ska kunna användas utan läskunskaper. Detta hoppas vi kunna bevara.

    Men tack som sagt för all kommentarer, vi jobbar på att bli ännu bättre!

  6. Annelie Médoc skriver:

    Recensionen ovan står bara för mig. Jag läser ju att det är många som inte håller med mig utan tycker att appen är perfekt som den är. 🙂 Annelie

  7. Maria skriver:

    Vi använder oss flitigt av appen och tycker att den är jättebra. Vi gillar att man måste snurra timvisaren för det ger en uppfattning om hur klockan fungerar och så ser man att de som börjat få bättre koll kommer på att de kan snurra baklänges ibland för att det är närmare. En av eleverna som fick en Ipad hemma i present valde Moji Klockis som den första app hon ville ladda ner! 🙂

  8. Annelie skriver:

    Tack för att du delar med dig/ Annelie

  9. Eleonor skriver:

    Den här kommer nog att passa mina elever riktigt bra, just nu är det mängdträning som de behöver. Men det är några buggar på nivå 5 och 6, det står ett klockslag och rösten säger ett helt annat, trist. På samma nivå är det dock bra att fem i halv etc. även benämns tjugofem över…, det är helt ok och passar mitt sätt att lära ut.

  10. Annelie skriver:

    Både ris och ros alltså. Intressant! /Annelie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Recensenter
Facebook
Twitter