Användningsområden

En papegojliknande fågel är ute och flyger över ett hav med småöar. Öarna representerar olika nivåer i ditt spelande och du styr fågeln genom att luta på din iPad. Fågeln ska hela tiden styras så att den flyger fram över det tal som är störst av de två som visas. Talet står inte alltid utskrivet i klartext utan finns som räkneuppgifter eller mönster att tolka. När man flyger över räkneuppgifterna och mönsterna får man se det rätta svaret så att man enklare kan jämföra de båda tal som man fått välja på. Fågeln flyger i ett jämnt tempo hela tiden men du kan ibland trycka på en bubbla som finns i kanten av skärmen om du behöver mer tid att tänka. Det som händer då är att talen ”puttas” längre bak och tar längre tid innan de når fågeln och valet måste göras. Efter avslutad spelomgång får man statistik kring tid och poäng och väljer man att avsluta innan man nått nästa ö står det hur långt man flugit.

Fågeln är från början väldigt tråkig i färgen men allt eftersom man tar poäng så får man färg på fjädrarna och man förtjänar också material att bygga ett bo av. Det går också att köpa till fler banor och de köper man för varje nivå: Pre-Multiplication, Basic Multiplication eller Advanced Multiplication. Eller så köper man alla nivåer på en gång. I baspaketet man laddar ner  från början ingår en del banor.



Appen får bara en 3:a i betyg av mig för jag upplever den tråkig och händelsefattig. Jag skulle vilja välja hastighet på min flygtur och jag skulle vilja välja min flygrutt mer fritt. Jag tror att eleverna tröttnar rätt fort då det inte är någon omväxling i spelandet.

Det går att köpa appen som en del i ett paket med fler appar från utvecklaren.

Funktioner

  • 3 st olika svårighetsnivåer: Pre-Multiplication, Basic Multiplication och Advanced Multiplication. Även svårighetsstegrande inom varje nivå vilken ger 10 st nivåer enligt utvecklarna.
  • Bakgrundsmusik av/på.
  • 6 st olika visuella sätt att visa multiplikation på.
  • Bubbla med luft som kan blåsa talen längre bort vilket ger mer tid att tänka.
  • Färgade fjädrar som belöning.
  • Byggmaterial till boet som belöning.
  • Statistik över resultat. Tid, sträcka och antal rätt både i poäng och procent.

Undervisningens syfte

Ma  Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.

Ma  Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Ma  Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma Utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!
Facebook
Twitter
Recensenter