Användningsområden

Movenote är en app för att göra ett bildspel av dina bilder, men framför allt för att kunna videokommentera bildspelet. Väldigt enkelt lägger du in de bilder du vill ha via din kamerarulle eller genom att ta bilder direkt. Du måste dock välja dem i den ordning du vill ha dem i bildspelet och det går bara att infoga en i taget efter hand som du spelar in, vilket är lite synd. Det går dock bra att pausa under inspelningen och ta in nya foto eller fotografera direkt. Movenote är också en webbtjänst och här finns betydligt fler möjligheter, bl a vad gäller filtyper att använda i bildspelet.

Sedan är det bara att rikta kameran mot dig själv och trycka på rec-knappen. I webbtjänsten kan man” highlighta” under tiden man spelar in men det kan man inte på iPad. Du kan dock pausa och fortsätta spela in senare och du kan lätt spela över hela din inspelning och börja om igen.



Movenote på iPad har många förbättringsområden och därför får den bara en trea. Jag tycker dock att den fungerar som ett verktyg för mindre barn eftersom den är så avskalad i sin layout och funktion. Den är dessutom enkelt att logga in via dator när väl bildspelet är uppladdat på Movenote och där hämta både länk, inbäddningskod och ladda ner den om man istället vi ha upp den på YouTube.

Johan Eriksson, på Runbacka skolor i Sollentuna, arbetar mycket med Movenote. Se ett exempel nedan.

Johan Eriksson arbetar med Movenote

Funktioner

  • Gör bildspel av bilder i album eller ta foto direkt.
  • Spela in en video där du kommenterar bildspelet.
  • Bläddra framlänges och baklänges i ditt bildspel men du kan inte hoppa hur som helst.
  • Dela länk via mail, Facebook, meddelande, Twitter, LinkedIn eller Google+.
  • Hämta inbäddningskod via dator.
  • Ladda ner från dator i filformat mp4.
  • Lägg som privat via datorn.

Tänk utanför appen

Appens syfte är att göra någon form av instruktioner och presentationer. Den är nog i första hand tänkt som ett verktyg för kontorsfolk men skulle kunna fungera inom flera områden även i skolans värld. Att göra presentationer, förklaringar, argumentationer, problemställningar, diskussionsunderlag, berättelser, ställningstaganden, vägbeskrivningar, instruktioner mm, med appen som verktyg, skulle kunna fungera i så gott som alla ämnen i skolans alla stadier.

Det som skiljer den här appen från många andra bildpresentationsverktyg är att man får en videobild av sig själv bredvid bildspelet. Detta skulle med framgång kunna utnyttjas till att teckentolka det som sägs eller för att visa upp kompletterande information.

Undervisningens syfte

Eng Mspr SvA Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommuni­kativ förmåga.

Ma  Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat.

Ma Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang.

Ma Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Eng Mspr SvA Sv Ml  Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Ma Föra och följa matematiska resonemang.

Ma Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!

2 Responses to Movenote – Videokommentera ett bildspel

  1. Johan Eriksson skriver:

    Vad jag skulle vilja lägga till i recensionen handlar om användningsområden med onlineverktyget (jag använder det enbart så). Jag använder det med stor framgång (eleverna är jättenöjda) framförallt kring instruktioner och återkoppling. Om man spelar in sig själv när man går igenom instruktioner för ett arbetsområde eller går igenom kunskapskraven i movenote kan de när som helst gå tillbaka och kolla på vad de ska göra. Instruktionen går ju in bättre för de flesta när man berättar om en uppgift än om de bara läser den. Speciellt gäller detta när det handlar om betygskriterier/kunskapskrav som ju kan vara rätt krångliga att förstå. På så vis slipper jag också gå igenom samma uppgift massor av gånger. När jag gått igenom den för klassen en gång kan jag därefter hänvisa till filmen.

    Ett annat användningsområde handlar om formativ bedömning/återkoppling. Det kan handla om ett prov eller en skrivuppgift som de mailat och bifogat eller delat i google drive. Det är ofta smidigare och bättre att muntligt återkoppla till något skriftligt. Man uttrycker sig bättre, kan vara mer utförlig och oftast blir kommentarerna längre och djupare. Filmen finns dessutom sparad till nästa gång eleven ska göra något liknande, då kan man kolla igenom den så man vet man ska tänka på vid nästa liknande tillfälle. När man delat movenoteklippet via mail ligger den kvar i inkorgen dessutom istället för att man skrivit en kommentar på ett papper som på sin höjd ligger ihopskrynklad i skåpet, om man ens har kvar den. Dessutom ger movenote en känsla av ett samtal eftersom man filmar den som pratar.

    Jing fungerar också väldigt bra till liknande uppgifter, men det är en annan historia…

  2. Annelie skriver:

    Ett jättebra tips. Tack för att du delar med dig! /Annelie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facebook
Recensenter
Twitter