Användningsområden och funktioner

QR-koder. Du har säkert sett dem lite överallt. I tidningen, på reklamblad, på bussen. QR betyder Quick Response, och den tvådimensionella lilla koden, som du kan scanna med hjälp av en smartphone eller en lärplatta, ger dig snabbt ökad information om omvärlden. Ofta tar QR-koden dig direkt till en webbsida, utan att du behöver skriva in adressen manuellt, men den kan också innehålla t.ex. text eller ljud.



Det finns en uppsjö av olika QR-kodsläsare på marknaden. Jag har valt att använda mig av Qrafter Pro tillsammans med mina elever. Den ger mig möjlighet att både läsa av och skapa koder. Att kunna skapa, och inte bara läsa av koder, är väsentligt, tycker jag.

Qrafter är en mycket stabil och snabb QR-kodsläsare. Den läser både QR-koder som scannas direkt, och som finns i fotoalbumet. Du kan välja om du vill att appen ska starta automatiskt i scanläget genom att bocka i Scan on launch under Settings. Qrafter klarar av att läsa ut  många olika sorters information från koderna den scannar, t.ex. webbadresser, telefonnummer, sms, ljud, händelser i en kalender, platsinformation (geografiska koordinater), youtubeklipp och vanlig text. Det innebär att appen känner av vad det är för typ av information i koden, och scannar du t.ex. av en kod med platsinformation öppnas kartan i Google Maps med platsen markerad. Smidigt!

Att skapa koder är enkelt. Du trycker på Create och väljer vilken typ av information du vill skapa en kod av. Precis som när det gäller att scanna kan Qrafter också skapa koder av många olika typer av information: webbadresser, geografiska platser, händelser, uppgifter från adressboken, vanlig text osv. Jag uppskattar särskilt möjligheten att skapa en kod av det du senast valde att kopiera. Det gör det enkelt att skapa koder av elevernas texter.

  • Din skapade kod kan du spara i fotoalbumet, mejla (i form av png- och svg-filer), dela i sociala medier, ladda upp i Dropbox eller skriva ut (om du har den möjligheten).
  • Välj färg på både bakgrund och koden.
  • Du kan stjärnmärka dina favoritkoder under History.

Min erfarenhet av olika läsare är tämligen begränsad. Men jag tycker att möjligheterna med Qrafter Pro är många, den buggar i princip aldrig och den är enkel även för 7-åringar att hantera. Därför får den en fyra i betyg. Håller du med mig?

Tänk utanför appen

Som vanligt är det bara vår egen fantasi som begränsar oss i användandet av appar. Jag har låtit mina elever skriva små korta texter med kontaktuppgifter som de sedan fått göra om till QR-koder och klistrat in på informationsfliken längst fram i kontaktboken. I veckobreven har jag lagt till en kod med länk till en intressant artikel om barns läsutveckling eller varför inte en länk till ett blogginlägg om vad vi gjorde i veckan.

Jag har googlat mig runt, och funderat över fler användningsområden. Framåt december kommer jag att göra en QR-kodsjulkalender, precis som Sandra Wissting har gjort. Jag vet inte exakt hur den kommer se ut än så länge, men vi kanske kan spåna tillsammans? Tipsrundor med QR-koder: eleverna scannar av koden som ger dig information om närområdet du befinner dig i. Svara sedan på en fråga.

Tänk om våra böcker i biblioteket utrustas med QR-koder kopplade till skolans bokblogg där eleverna recenserar boken? Då får jag direkt reda på vad andra tycker om boken.

Låt eleverna presentera sitt konstverk genom att addera en liten kod. Se exempel här.

Här har elever läst in sin berättelse och gjort den till en QR-kod. Koden har de klistrat upp på en illustration.

I alla lägen där du behöver ge instruktioner på liten eller obegränsad yta kan en QR-kod passa. Recept. Experiment. Häng på QR-koder på skelettet i NO-salen. De scannar koden på nyckelbenet och får upp infotext och länk till lämplig sida.

QR-koder är lite mystifierat och hemligt. Det känns nästan som att man är på skattjakt när man använder dem tillsammans med eleverna. Vad döljer sig bakom koden?! Ta till vara på det! Gör en skattjakt! En kod leder dig vidare till nästa ställe, och till nästa… Eller gör en variant av orientering för de äldre eleverna, där de får koda av koordinaterna i Google Maps och ta sig till rätt plats för att få nästa kod.

I facebookgruppen iPads i skola och förskola tipsade Marie Andersson om den här länken, vilken ger dig massor av tips på olika sätt att använda QR-koder i undervisningen. Vilken guldgruva!

Koppling till Lgr11

Lgr 11 Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

Förmågor som eleven ska utveckla

Bl  Skapa bilder med  digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg.

Bl  Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.



Förmågor
Kommunicera Skapa

Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

7 Responses to Qrafter Pro – Arbeta med QR-koder i undervisningen

  1. Magnus Lennartsson skriver:

    det är var en intressant och givande recension av hur Qr-kod kan bli ett verktyg i undervisningen. jag tänker direkt hur det kan visa karttecken för t ex höjd när man är ute i skogen. sätt ut Qr-koder på olika platser och skanna för att se kartsymbol.

  2. Mattias skriver:

    Fattade först inte vilken användning man kan ha för QR appen, men efter att ha läst artikeln så är det lite Think outside the box som gäller:-)

  3. Anna Snöberg skriver:

    Tack för en riktigt bra recension fylld av användbara tips!

  4. Anki skriver:

    Det är väldigt mycket Think outside the app som gäller här. 😉 Tror knappast apputvecklarna tänkte att sjuåringar skulle använda Qrafter i skolan och i lärandet när de utvecklade den. Dela mer än gärna med er av vad ni hittar på med QR-koder!

  5. Anna skriver:

    Jag har nyligen börjat arbeta med QR-koder tillsammans med mina elever. Vi tycker att det är både roligt och spännande. Imorgon ska vi ha ett litet vernissage för föräldrarna. Eleverna har gjort egna bildspel om olika uppfinningar. Alla bildspel har fått sin egen QR-kod som vi har skrivit ut och satt in i fina ramar på väggen. Tanken är att föräldrarna får scanna koderna för att ta del av elevernas arbete.
    Till hösten ska vi arbeta vidare med att sätta upp QR-koder i vårt närområde, om t ex djur, natur och olika platser, byggnader.
    Jag använder samma app och är mycket nöjd med den!

  6. Susanne skriver:

    Hejsan! Detta verkar jättespännande! Vad jag inte riktigt lyckats förstå är hur jag faktiskt gör för att få en qr kod att bli ljud? Måste ljudet ligga på en hemsida eller you tube?
    *förvirrad*

  7. Mia Billmark skriver:

    Susanne: Antingen kan man göra ”talandes” QR-koder med en talsyntes på webbsidan http://www.qrvoice.net eller kan man spela in en ljudfilm i appen croak.it! och sen göra en QR-kod av länken till ljudklippet. Man kan även spela in film i appen Youtube Capture och lägga upp filmen olistad – då får man en länk som man gör en QR-kod av och det är bara de med länken som kan se filmen!

    Lycka till! Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Recensenter
Facebook
Twitter