Användningsområden
Räkneråttan har ett tilltalande sätt att presentera räkneuppgifter för eleverna. Uppgifterna är inom talområdet 0-9 och av olika art. Det kan vara att räkna addition eller subtraktion, men även att jämföra tal. Händer dyker fram och håller ut de siffror eller mynt som ska användas. Om man har ljudet på får eleven väldigt bra muntlig guidning. För varje rätt svar får man en polkagrisbit.
När som helst man spelar kan det plötsligt dyka upp en råtta och en röst säger ”Akta råttan”. Man ska då toucha råttan för att undvika att den eventuellt tar en godis av de man redan samlat in. Jag tycker själv att detta är ett störande moment men eleverna verkar tycka att det är roligt eftersom det blir ännu en utmaning i spelandet. Råttan går att välja bort.
När flera elever ska använda appen är det bra att man kan skapa en profil så att man kan fortsätta spela där man var senast.
Jag ger appen betyget 4.
http://youtu.be/-IHIzkUniUU
Funktioner
- Skapa egen profil.
- Spela på 9 st ljud steglöst från av/på.
- Samla 5×4 polkagrisbitar för att förtjäna en medalj.
- Auditivt stöd.
Undervisningens syfte
Ma Utveckla intresse för matematik och tilltro till förmåga att använda matematik i olika sammanhang.
Förmågor som eleverna ska utveckla
Ma Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Ma Lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat.
Eleverna tycker till
Så här tycker eleverna på Backaskolan i Ystad.
Läste att det stod skrivet ”toucha råttan”. Blir lite nyfiken har ju inget med appen i sig, men när man ska lära barnet denna app ska man då säga toucha eller kanske tryck på råttan? Blev lite språkpolis där, men språket är ju onekligen intressant att diskutera med.
Bra app i övrigt 🙂
Det är kanske upp till var och en vilket ord man vill använda och kanske även utifrån ålder på elever.