Användningsområden
Traffic Light Feedback är en app som du kan använda i ditt arbete med bedömning för lärande (BFL). Den består av en whiteboardtavla med ett trafikljus bredvid. Du ställer en fråga och eleverna skriver sitt svar och visar genom ett tryck på trafikljuset hur pass säkra de är på sitt svar. När de håller upp sitt iPad vänd mot dig, så får du en snabb återkoppling på hur du ska leda undervisningen vidare!
Detta är en enkel app som du kan sätta igång att använda i din undervisning direkt efter att ha läst om den här. Dylan Wiliam tipsar om fem nyckelstrategier för hur man ska kunna använda formativ bedömning i sin undervisning. Den femte strategin handlar om att göra eleverna ägare av sitt eget lärande. De ska få möjlighet att tränas i att värdera och bedöma sina egna prestationer. Med denna app får de möjlighet till just detta! Läraren vill undersöka snabbt om vad eleverna vet eller minns från föregående lektion. Om eleverna har en varsin iPad så får alla möjlighet att svara på din fråga, inte bara den som snabbast räcker upp handen. Då blir eleverna aktiva i undervisningen och får även, enligt John Hatties forskning, mer behållning av lektionen.
Till skillnad från andra interaktiva whiteboard-appar, så har denna ett trafikljus vid sidan av skrivytan. När eleverna skriver sitt svar, så trycker de även på trafikljuset för att markera hur säkra de är på svaret. Det röda ljuset har märkningen ”I don´t understand”, det gula ljuset har märkningen ”I´m not sure” och det gröna ljuset är märkt med ”I get it!”. När eleverna håller upp sin iPad vänd mot dig, så får du inte bara en snabb överblick på hur många som har rätt svar. Du ser även ett hav av röda, gula och gröna färger. Det ger dig en snabb återkoppling på vad ditt nästa steg bör vara.
Som jag tidigare nämnt så är appen lätt att förstå sig på. Eleverna kan på en gång rita med fingret på whiteboardtavlan utan att först trycka på en penna. Längst upp på skrivtavlan så finns följande symboler:
De betyder följande (från vänster sett):
Penna = skriva med fingret
T = textning med tangentbord
Sudd = Radera
Rutnät = Bakgrunden blir rutad
Papperskorg = Radera text, men även rutnät.
Pilar = Ångra , Göra om, Dela, Stor skrivyta
Jag tycker att appen fungerar hur bra som helst i det syfte som jag beskrivit ovan. Den är enkel och lättanvänd och får en fyra i betyg.
Funktioner
- Skrivyta med möjlighet till blank eller rutad bakgrund
- Skrivyta på hel eller halv skärm
- Möjlighet att alltid ändra trafikljusets färg
- Dela till kamerarulle eller mail
Tänk utanför appen
Jag har använt appen i just det syfte som jag beskrivit ovan, att få återkoppling från eleverna för att formativt kunna föra undervisningen vidare. Dessutom har den även fungerat bra i det syfte att få eleverna att bedöma sina egna prestationer.
Du kan dessutom strunta i att använda trafikljuset, utan bara låta dem använda skrivtavlan för att resonera och kommunicera om olika teorier eller lösningar. Eleverna kan sedan få gå fram och visa sin lösning inför hela klassen.
Koppling till Lgr 11
Lgr 11 Skolans mål är att eleverna utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna.