Användningsområden
Med yngre barn är det bra att använda konkret material men här är en app som kompletterar detta material och bygger helt på förståelsen för det du gör när du räknar addition och subtraktion.
Det finns sex funktioner att välja mellan.
Den gula ikonen indikerar touch. Här ska du nudda skärmen med så många fingrar som syns i talet överst. På bilden syns 6+4 och då lägger du först 6 fingrar på skärmen (ungefär samtidigt) och sedan 4. Det går inte att räkna sig fram på skärmen utan du måste räkna i luften för att sedan lägga på fingrarna. Räknar du fram fingrarna på skärmen är det lätt att råka flytta fingrarna i sidled samtidigt och då hamnar du helt plötsligt tillbaka på förstasidan igen.
Väljer du den gröna ikonen ska du räkna addition med hjälp av tiotal och ental. Varje tal får en egen färg och du kan lätt se när det blir en tiotalsövergång. Summan syns längst ner under dina nerdragna tiotal och ental. Räknar du rätt får du höra en positiv signal men gör du fel får du ingen chans att prova igen. Talet skakar till, blir rött och du får en ny uppgift. Även när du räknar fel går det väldigt fort och du hinner inte reflektera över ditt misstag genom att få det visuellt förklarat för dig eller få prova att göra om det.
Under den ljusblå ikonen räknar du subtraktion. Då syns talet i överkant och framräknat finns redan det första talet. Du ska nu ta bort och efter hand som du tar bort minskas antalet där uppe medan du tydligt ser hur mycket du subtraherat där nere. Differensen går att utläsa under de översta tio- och entalen.
Under den mörkblå ikonen kan du passa på att få lite skrivträning. Räkna med hjälp av det visuella stödet i nederkant eller tryck på handen för att dölja denna hjälp. Skriv ditt svar stort på skärmen och detta omvandlas till siffror och du får reda på om du svarat rätt eller fel. Du kan inte börja med att skriva tiotalssiffran och vänta med att räkna ut entalssiffran för då tolkas det som om tiotalssiffran är en entalssiffra. Du kan inte heller skriva slarvigt för då tolkas det antingen som en annan siffra eller så får du fram ett frågetecken och måste skriva in ditt svar igen.
Under den röda ikonen ska du sitta tillsammans med någon. Du har ju kunnat samarbeta i de andra övningarna också men just i den här delen ska ni tävla mot varandra. Ni har vars en del av skärmen. Var och en väljer sin svårighetsnivå. Ni tävlar därefter på lika villkor. Svaret ska skrivas i med ”handskrift” och detta kan ställa till det lite när man har brått. Den som svarar rätt först vinner poäng. Först till 5 rätta svar vinner omgången.
Under den lila ikonen behöver du också en vän. Skriv din uppgift och låt vännen lösa den med hjälp av de tiotal och ental som dyker upp.
Vad händer då när man gör rätt eller fel? Gör du rätt hörs en enkel uppmuntrande signal och när du gör fel skakar talet till på skärmen, blir rött och du får se det rätta svaret. Efter ett visst antal rätta svar får du en medalj.
Appen är fantastiskt bra och det enda jag egentligen önskar av appen är att den kan läsa mina lite slarvigare siffror och att den ger mig möjlighet att reflektera över mina fel. Den får en fyra i betyg av mig.
Funktioner
- Räkna addition eller subtraktion med hjälp av tiotal och ental.
- Fingerräkning.
- Sätt svårighetsnivån på 1-20 eller 1-100.
- Logga in med din profil.
- Statistik med antal rätt/fel och tid för varje område, för varje profil.
- Ljud av/på.
- Medalj och ljud som positiv förstärkning.
- Skriv för hand.
- Tävla mot vän på olika nivåer.
- Ge uppgifter till vän.
- Tiotalsövergångar.
Undervisningens syfte
Ma Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.
Ma Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.
Ma Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.
Ma Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.
Förmågor som eleverna ska utveckla
Ma Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.
Ma Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.