Användningsområden och funktioner
Windosill är ett slags logiskt pussel där målet är att få en leksaksbil att köra genom olika rum. Dörren till nästa rum är alltid låst och nyckeln döljer sig i rummet. För att hitta den måste man upptäcka hur rummet fungerar. Detta är ganska lätt för en vuxen, men lite klurigare för barn.
Appen påminner lite om The Tiny Bang Story, men har inte lika lång spellängd. I Windosill finns 11 st rum att besöka. Räkna med 15-30 minuter per rum. Är barnet i 5-årsåldern kanske det tar längre tid om en vuxen inte sitter bredvid. Är barnet ett par tre år äldre kan det säkert hitta lösningar snabbare än en vuxen, och kanske hjälpa en vuxen vidare.
Jag tycker verkligen om appen, som både kan användas av barn och vuxna. Den är fantastiskt fin och ger en skön känsla. Den utmanar kreativt tänkande och är perfekt att göra i grupp (med projektor?), då man kan föreslå olika lösningar, argumentera och resonera.
Att sätta betyg är svårt. För privat bruk är det en solklar 5:a. I skolsammanhang känns den inte lika självklar, och får därför en 4:a. Jag hade gärna sett att den innehållit fler banor.
Vad tycker du? Hör denna typ av appar hemma i skolans värld?
Läs mer om användningsområden och funktioner i recensionen av Windosill på Pappas appar.
Tänk utanför appen
Jag tror att många uppskattar denna typ av app som kräver logiskt och kreativt tänkande. Men samtidigt kan man ha svårt att se hur man ska kunna använda denna typ av app i undervisningen. ”Hur ska man ha tid att leka runt med en liten bil?” ”Vad lär man sig egentligen?”
I mina ögon kan man använda appen i fysik och teknik, precis som många andra appar som innehåller denna typ av logisk utmaning. Det krävs dock att man som pedagog är med i samtalet tillsammans med eleverna och hjälper dem att använda fysikaliska begrepp som kan vara aktuella.
I Lgr 11 står det att vi ska framställa texter med olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll. Appens drömlika värld inbjuder till skrivuppgifter i grundskolan. Använd appens miljöer för att göra miljö- och detaljbeskrivningar, både av det man ser, men även av alla ljud och rörelser som sker. Skriv en berättelse om bilens färd genom de olika världarna!
Om ingen har använt appen tidigare är den ett utmärkt sätt att använda för övning i argumentation för vilka lösningar som eleverna tror finns på de utmaningar de ställs inför.
Undervisningens syfte
Fy Undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.
Sv Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.
Sv Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva.
Förmågor som eleverna ska utveckla
Fy Använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Sv Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Sv Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Jag tänker att man kanske kan använda den till att skriva instruerande texter. När de kommit underfund med en bana kan de skriva en instruktion till någon annan!?