Användningsområden

Många skolor använder Google Drive som lagringsställe för elevernas arbeten och som ett ställe att ge effektiv respons, och föra en dialog kring skolarbetet i direkt anslutning till de olika uppgifterna. Dessutom är det ett utmärkt redskap när elever ska samarbeta kring dokument. Därför kan man se Google Drive både som en lagringsyta, ett Officepaket och som en plattform för kommunikation.

För alla som använder sig av Google Drive på webben har ett bra alternativ till plattan varit hett efterlängtat. Låt mig dock börja med att säga att det inte är läge att slänga ut laptopen riktigt än om du använder Google Drive mycket, och fullt ut, i vardagen.



Appen är stabil och lättanvänd. Gränssnittet är enkelt, funktionellt och estetiskt tilltalande, och du känner genast igen startsidan från skrivbordsversionen (den som finns i datorn) även om layouten är mer avskalad:

Google Drive

Den stora skillnaden mellan att använda appen på plattan och att använda Google Drive på datorn, är att det saknas en hel del funktioner i appen. Men först – vad är det man kan göra? Jo, du kan ladda upp dokument till din Drive. Särskilt enkelt är det ju att kunna ladda upp filmer, eller foton man tagit med sin iPhone eller iPad. Tänk bara på att “tillåta” när telefonen eller plattan frågar om appen får tillgång till dina bilder. Tackar man nej har jag inte hittat något sätt att ångra detta och då kan man inte heller ladda upp bilder från (i mitt fall) telefonen. Inte bra.

Du kan också skapa dokument och mappar, samt redigera och dela dessa med andra. Skriva i realtid kan man också göra, och det verkar som om det man skriver autosparas även om detta inte syns på samma tydliga sätt som i skrivbordsversionen.

Sedan finns det tyvärr en hel del saker du inte kan göra i appen. Du kan inte publicera ett dokument på webben via appen, eller ladda ner ett dokument. Du kan inte läsa och skriva kommentarer eller använda chatten för att kommunicera kring ett dokument. Inte heller omarbetningshistoriken är tillgänglig. Dessa funktioner är i mina ögon den stora finessen med Google Drive – alla möjligheter till respons och kommunikation kring ett gemensamt innehåll som erbjuds. Det faktum att appen inte tillåter detta, innebär för mig att appen aldrig i dagsläget kan bli något annat än ett komplement till laptopen.

Med detta sagt är det dock viktigt att påpeka att man kan använda plattans webbläsare för att komma åt Google Drive, precis som man gör på sin dator. Den mobila versionen webbläsaren erbjuder är i och för sig delvis begränsad och framförallt väldigt rörig, men väljer du skrivbordsversionen kan du i teorin göra allt du kan göra på datorn. Problemet är att vissa funktioner blir svåråtkomliga på pekskärm och den är ganska buggig att använda. Nedan ser du två olika sätt att komma åt skrivbordsversionen i plattans webbläsare (Chrome i detta fall):

Google Drive

Funktioner

Utöver de funktioner jag tagit upp ovan kan man dessutom göra följande:

  • Du kan göra dokument tillgängliga offline.
  • Du kan kontrollera hur mycket utrymme du använt.
  • Du kan söka i din Drive.
  • Du kan flytta dokument mellan mappar.
  • Du kan redigera delningsinställningar.

Tänk utanför appen

Appen är absolut ett bra komplement för alla som använder Google Drive. De flesta skolor använder sig kanske antingen av laptops eller plattor, och när det gäller Google Drive är laptopar absolut att föredra. Däremot kan appen på en platta absolut vara ett bra komplement i situationer som kräver större rörlighet. Att dokumentera något på ort och ställe, t.ex. i samband med en geocacheorientering, intervju, eller ett studiebesök, kan vara mer inspirerande än att sätta sig ner efteråt och komma ihåg vad det egentligen var man var med om. I sådana här situationer är plattan både lättare att bära med sig, och tåligare, men också mer användarvänlig om man t.ex. inte har tillgång till ett bra underlag.

Skriva tillsammans i realtid kan man ju dessutom fortfarande göra förutsatt att man har en internetuppkoppling, och det är värt att komma ihåg att även om man inte kan se omarbetningshistoriken på plattan, så sparas ju fortfarande de ändringar som görs via en platta. Därmed kan man ju när man sedan har tillgång till en dator, enkelt se vem som skrivet vad, och när.

Undervisningens syfte

Då appen kan användas i princip alla ämnen där eleven ska producera någon slags skriftliga alster och lagra dessa ger jag här endast exempel från läroplanen och ett fåtal ämnen.

Lgr 11 Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

Sv  Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.

Förmågor som eleverna ska utveckla

En Sv Mspr Formulera sig och kommunicera i tal och skrift

Sh Uttrycka och […] argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv

Eleverna tycker till

På vår skola, Pauli gymnasium i Malmö, pågår just nu ett projekt där ett arbetslag och en klass (en samhällsklass åk 2) får testa iPad. Eleverna har i vanliga fall MacBook men sedan två veckor tillbaka är det bara iPaden de får använda i skolan. Eleverna använder i vanliga fall Google Drive tillsammans med sina lärare, men är alltså nu hänvisade till appen på iPad. I morse besökte jag klassen för att höra vad de tyckte.

Det var tydligt att eleverna på det stora hela upplevde att iPaden inte var ett tillräckligt redskap för skolarbetet. De tyckte att appen var jobbig att skriva i, och hade dessutom fått erfara att dokumenten såg olika ut i datorn och i appen. Bland annat hade sidnummer och fotnoter försvunnit i längre arbeten. Den kommunikation som eleverna tidigare hade i dokument (kommentarer och chatt) hade de fått flytta till Facebook och andra sociala medier, vilket de upplevde var klumpigt.

Sammanfattningsvis bekräftade elevernas reaktioner min uppfattning om att appen ännu bara kan fungera som ett komplement och inte som en ersättare till de elever och lärare som använder Google Drives alla funktioner i skolsammanhang.



Verktyg
Anteckna

Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!

3 Responses to Google Drive – Ett stabilt alternativ för gemensamma dokument

  1. Mats Beckman skriver:

    Hej! Jag undrar om du hittat något sätt att skriva ut från Google Drive-appen i en iPad. Jag kan skriva ut från de appar men går bet med Google Drive.

  2. Camilla skriver:

    Jag har aldrig skrivit ut en endaste liten sak från en iPad så jag har tyvärr ingen aning:/ Om du hittar svar på din fråga någon annanstans får du jättegärna posta lösningen här:)

  3. caroline ahlen skriver:

    Hur gör jag fotnoter i appen?

Facebook
Recensenter
Twitter