Användningsområde

Denna matematikapp förvandlar din iPad till en töjbar tallinje, som du ska placera in olika tal på. Spelet börjar när en bubbla flyter ner från toppen av skärmen, med ett tal inuti. Talen kan vara heltal, decimaltal eller negativa tal. Din uppgift är att scrolla fram rätt plats på tallinjen och zooma in eller ut tills du hittar den tomma platsen. Då trycker du på bubblan och siffran ramlar ned på sin plats. Om du ska placera ett decimaltal som 3,2 på en tallinje med hela tal (1 ,2, 3, 4…) behöver du zooma in på tallinjen mellan talen 3 och 4. Då träder även decimaler fram på tallinjen. Zooma ut gör du genom att dra isär två fingrar på skärmen. Zooma in gör du genom att föra ihop (nypa) två fingrar på skärmen.

bild

Precis som i många andra appar är de första nivåerna enkla. Vart efter man klarar av uppgifterna, låses nya och svårare nivåer upp. Om man spräcker alla bubblor i en omgång, vinner man en stjärna. För att vinna två stjärnor på en nivå måste man öka tempot och placera talen snabbare på tallinjen. För att vinna tre, måste man välja funktionen ”Needle”. Då förs en nål sakta in från höger som hotar att spräcka bubblan med talet innan rätt plats på tallinjen är funnen. Har man den funktionen påslagen måste man lösa varje uppgift under tidspress. Ju snabbare man hittar rätt plats, desto högre poäng får man. Du kan när som helst stänga av nål-funktionen, så att man kan ta den tid man behöver för att hitta rätt svar. Appen börjar med att träna grundläggande heltal för att sedan så småningom gå vidare till negativa tal och decimaler.



Jag tycker att det är en jättebra app för att lära sig tallinje, storleksordning, taluppfattning, platsvärde, negativa tal och decimaler. Man utnyttjar både sin visuella, kroppsliga och logisk-matematiska intelligens i denna app. Att förstå tallinjen är grundläggande för ett barns framtida matematiska förmåga. Genom att spela detta spel ett flertal gånger byggs även en automatik upp i att jämföra tal. Grafiken är fantastisk och det märks att det finns en tydlig pedagogisk tanke bakom spelet som bygger på en av grunderna i matematiken, talförståelse.

bild4

För de som lär sig genom bildminne så finns olika djur på tallinjen som var och en symboliserar talens storlek. Grodor representerar ental, hundar tiotal, noshörningar hundratal och dinosaurier tusental. Ju större djur, ju större tal. Arbetar man med decimaler så rör det sig om mindre djur. Getingar representerar tiondelar, löss hundradelar och amöbor tusendelar. Detta hjälper barnen att förstå hur värdet av siffrorna kan jämföras med varandra. Stora djur som dinosaurier representerar siffror i tusentals medan mindre organismer som amöbor representerar siffrorna i tusendelar. Dessa djuranimationer med dess ljudeffekter gör spelet roligare och hjälper barnen att behärska tallinjen.

bild9

Det går att köpa appen som en del i ett paket med fler appar från utvecklaren.

Funktioner

  • Hjälpfunktion – ger tips när man behöver dem genom tydliga animationer som visar hur man skall göra.
  • För avancerade spelare finns en tidsinställd utmaning med en nål.
  • Game Center-topplistor och resultat ger ytterligare utmaningar.
  • Stöd för flera användare vilket är bra om det är många barn som delar på enheten.

Undervisningens syfte

Ma Ge möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer.

Ma Uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Förmågor eleverna ska utveckla

Ma Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

Ma Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!
Recensenter
Twitter
Facebook