Användningsområden

I appen Storest så kan du leka affär själv eller tillsammans med klasskompisar. Man kan antingen leka med de varor som finns i appen eller skriva ut varorna på papper och scanna av med iPadens kamera.

På startsidan väljer man vilket alternativ man vill leka med.



Om man vill leka inuti appen

När man kommer in i appen möts man av en kundkorg och möjligheten att plocka varor ner i sin kundkorg utifrån olika kategorier. Varje vara har ett pris.

När man gått igenom alla hyllplan möts man av kassan där varubandet rullar.

Lägg upp varorna, så scannas de av och ett kvitto skrivs ut och summerar ditt inköp. När alla varorna är färdigscannade så är det dags att betala. Då dyker det upp sedlar och mynt som man då ”ger” till kassan. För varje sedel/mynt man ger så räknar kassan ner hur mycket mer som man har kvar att betala.

Om man vill leka tillsammans med andra

På startsidan finns det en liten skrivarsymbol. Med den så får man möjligheten att först skriva ut de varor eller pengar man behöver för att leka. Man kan skriva ut antingen via Airprint eller genom att maila pdf till sig själv först. (Här finns det barnlås för att inte barnen ska råka maila själva.) De skrivs med fördel ut på färgskrivare, varför inte passa på att laminera pappret dessutom?

När man skrivit ut, laminerat och klippt är det dags att placera iPaden på disken och låta kunderna handla sina varor.

Ett eller flera barn plockar sina varor och går sedan till kassan för att låta kassören scanna. Varje vara är försedd med en QR-kod, det är denna som scannas av med hjälp av iPadens kamera.

När alla varorna är scannade så summerar kassören alla varorna.

Det finns också leksakspengar att skriva ut för att betala varorna med, kassören slår in pengarna i kassan och ser sedan vilken växel som ska lämnas tillbaka.

Jag tycker att appen är enkel med en bra pedagogisk tanke men det fattas lite för att det ska bli full pott. När man endast leker inuti appen är det synd att man automatiskt får växel tillbaka utan att göra ett pedagogiskt moment av det, kanske lägga mynten på en bricka och låta barnet dra in pengarna i plånboken igen?

I versionen där man leker tillsammans med andra skulle jag vilja att det fanns ett ark för ospecifika QR-koder med bestämda summor. Se mer tankar i ”Tänk utanför appen”.

Appen får därför i dagsläget betyget 4.

Funktioner

  • 2 olika speltyper; virtuellt eller på riktigt.
  • Ingen störande reklam
  • Ingen text, allt styrs av bildspråket.

Tänk utanför appen

Jag skulle vilja ha möjligheten att skriva ut ospecifika QR-koder, men får göra det bästa av det som finns. Låt eleverna bygga en egen affär med riktiga varor (tomma förpackningar). De QR-koder som finns på olika pappersvaror klipps loss och limmas på olika förpackningar, för gärna diskussion med elever om prissättningen. Om man sätter 5 kr på en mjölk, vad borde en ketchup kosta då? Lek sedan affär ännu mer på riktigt.

Läraren kan själv märka upp varorna i rimlig prisordning och sedan låta barnen gissa i vilken ordning de borde vara, diskutera med varandra och sedan scanna varorna för att se om de hade rätt.

Själva delen med affär kan vara en liten del i ett större projekt som man har i klassen, eleverna kan skapa mattesagor där de i förväg konstruerar ett affärsproblem och sedan utför problemet som en liten sketch som de visar upp för varandra. Publiken får sedan översätta deras sketch till matematiska beräkningar och räkna ut svaret själva.

Undervisningens syfte

Ma Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen.

Ma Eleven ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

Ma Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.



Områden
Lärande lek

Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!
Facebook
Recensenter
Twitter