Användningsområden

StoryKit är en app där du kan skapa egna böcker genom att skriva, rita, infoga bild, fotografera och spela in ljud. Appen behöver inte enbart användas för skapande av berättelser eller ”böcker” utan kan med fördel användas till att ersätta uppgifter som eleverna använder penna och papper till, som dokumentation, presentation etc. StoryKit kan användas i flera ämnen.

Appen har ett ålderdomligt utseende och skulle kanske i designsammanhang kallas för ”vintage”. De redan befintliga böckerna i biblioteket är inte särskilt inspirerande för appens målgrupp, de känns äldre och nostalgiska. Det gäller att kunna bortse från designen. Det är en enkel app som eleverna kan hantera självständigt.



Bokhylla

I den här appen samlas verktyg som penna, papper, kritor, kamera för att kompletteras med inspelningsfunktion för ljud som tyvärr är begränsad till en minut. En nackdel är dock att man under ljudinspelning inte kan se vad man har skrivit. En annan funktion som saknas, och som eleverna själva har efterfrågat, är att man inte kan spela in/infoga film.

information

Delningsfunktionen är begränsad vilket apptillverkaren menar är en fördel då barn kan skapa med foton och bilder som är privata.  Det går tyvärr inte att ”bädda in” resultatet i form av en bok. Vid delning får man en privat länk som går till en webbsajt som enbart de som har länken har tillgång till. På webbsajten öppnas resultatet inte som en bok (som appen egentligen är tänkt till att användas) istället blir det en seriestrip med eventuellt inspelat ljud (högtalarikon som man får klicka på). I arbetet med appen har min elevgrupp fått mejla länken till sina föräldrar vilket har varit uppskattat. Det råder säkert delade meningar om att begränsningen av delningsfunktionen är till fördel eller nackdel.

StoryKit får en stark trea i betyg. Appen går visserligen att använda inom flera olika användningsområden men layouten, begränsningen av delningsfunktion och att texten inte är synlig vid inspelning av ljud drar ned betyget.

Funktioner

  • Skriva för hand.
  • Skriva med tangentbord (lägg till tangentbord på moderna språk eller modersmål under inställningar).
  • Rita med olika färger och borststorlekar.
  • Infoga bild.
  • Fotografera.
  • Spela in ljud.
  • Dela via en privat länk.

blad

 Tänk utanför appen

  • Infoga tangentbord i olika språk (under inställningar för iPad/iPhone) och använd för språkutveckling (talat/skrivet) på flera språk.
  • Skriv parallellböcker på engelska-svenska eller modersmål-svenska inom olika genrer.
  • Skapa egna ljudböcker.
  • Bokrecensioner med ljud till.
  • Skapa för att träna olika matematiska begrepp, stor-större-störst.
  • Ta med som kamera i olika sammanhang, låt eleverna få tala in/skriva till fotografierna.
  • För att dokumentera med text, foto och ljud vid utförande av olika experiment.

Appen kan till fördel användas i de lägre skolåren av elever som som inte kan skriva, de kan då tala till bilder istället för att skriva. Att skriva med tangentbordet eller att tala in ljud är speciellt bra för de elever där finmotoriken utgör hinder för skapande.

Läs gärna mer om hur jag har tänkt kring användningen för elever som är nya i det svenska språket.

Undervisningens syfte

Appen är användbar i många ämnen men nedan följer några utvalda:

Sv   SvA  Ml  Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att formulera egna åsikter och tankar genom skilda medier.

Mspr  En  Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Denna förmåga innebär att att förstå talat och skrivet språk, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift. De ska också ge förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation.

Bl  Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Sv En  SvA  Mspr  Ml  Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Sv En  SvA  Mspr  Ml  Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Bl  Presentera olika ämnesområden med bilder.

Eleverna tycker till

”Det är bra för jag vill inte skriva för hand”.

”Vi kan arbeta med sekvensbilderna i klassrummet men det är roligare att göra det i StoryKit”. (Sekvensbilderna fotograferas och infogas i appen.)

”Det är bra för jag hör hur jag uttalar. Jag tränar extra mycket på att uttala rätt”.

”Det är lättare att skriva till bilderna vi tar på iPad”.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!

2 Responses to StoryKit – Mer än digitala berättelser

  1. specialpedagogen skriver:

    Vad bra du beskriver alla användningsområden, både individuellt och i grupp! Vilken toppenapp!

  2. Hulya skriver:

    Tack snälla! Vi arbetar ofta i grupp för att sedan övergå till individuellt arbete. Det ger större förståelse och skapar möjligheter att lyckas, för alla elever.

Recensenter
Twitter
Facebook