Användningsområden
Varje årstid har sin charm och i appen Tizzy Seasons kan man uppleva det om och om igen. Startsidan består av en bild med fyra fält som vart och ett representerar en säsong. Bilderna visar säsongen tydligt men det kompletteras även av en symbol: blomma för vår, sol för sommar, löv för höst och snöstjärna för vinter. Fem aktiviteter finns under varje säsong och efter varje genomförd aktivitet syns en stjärna vid aktivitetssymbolen så att man kan komma ihåg att denna redan gjorts. Aktiviteterna är väldigt säsongsbetonade och även roliga att utföra. Detta är ett sätt att befästa säsongernas kännetecken på ett lekfullt sätt.
http://youtu.be/KoZ2xNUKDRI
Jag hade gärna önskat fler aktiviteter till varje säsong och gärna fler där jag har mer möjlighet att välja och påverka. Två av våraktiviteterna handlar om att mata fåglar/ankor och två andra handlar om att skörda grönsaker/äpplen. Jag hade önskat andra aktiviteter för att få större variation.
Jag tycker att det är trevligt att samma miljö dyker upp under två årstider. Under våren odlar man i grönsakslandet och under hösten skördar man. Mer sådant hade jag önskat. Man kunde väl matat fåglarna under vintern och hjälpt fågelföräldrarna att mata sina ungar under våren istället?
Att klä på sig tjocka vinterkläder kunde man också spunnit vidare på och klätt på sig lämplig klädsel även under de andra säsongerna. Detta för att komma åt diskussionen kring temperaturer under årstiderna.
Det är viktigt att aktiviteterna är autentiska och därför gillar jag inte aktiviteten med stjärntecken. Det hade varit bättre om de visade stjärntecken som verkligen finns.
Startbilden tycker jag dessutom är konstig då jag brukar presentera året i en cirkel i riktning medsols. Om jag tittar på bilderna så kommer säsongerna i ordningen vår, sommar, vinter och höst. Bilden av årshjulet blir alltså inte tydligt.
Appen får en trea av mig.
Funktioner
- Fyra säsonger med vardera fem aktiviteter.
- Intuitiva och interaktiva aktiviteter utan skriftliga eller muntliga instruktioner.
- Stjärnmarkör för utförda aktiviteter.
- Möjlighet att stänga av/sätta på musik och ljud.
- Vinteraktiviteter: bygg en snögubbe, klä på vinterkläder, dekorera huset med ljusslingor, skapa stjärnbilder med julmotiv och komponera din egen släde för en åktur.
- Våraktiviteter: mata fåglarna, titta på molnfigurer, sköta grönsakslandet, bygga/flyga med drake och mata ankorna.
- Sommaraktiviteter: fånga fjärilar, få grodorna att hoppa på näckrosblad, skopa/äta glass, formklippa buskar och blåsa/smälla såpbubblor.
- Höstaktiviteter: räfsa löv, designa/tända en halloweenpumpa, pussla med löv, skörda i grönsakslandet och plocka/sortera äpplen.
Tänk utanför appen
Appen har endast fem aktiviteter per säsong, men den ger ett bra utgångsläge för att fortsätta diskutera fler saker man kan göra och framförallt vilka aktiviteter som man kan utföra oavsett säsong eller under några av säsongerna. Vilka aktiviteter är inte vanliga att göra vissa säsonger? Bada i havet t ex. Några aktiviteter bjuder in till djupare kunskaper, t ex vilka fåglar som är flyttfåglar och vilka som är stannfåglar. Vad fåglar äter. Vid lövsorteringen kan man passa på att få med lite artkunskap.
Har barnen förslag på fler aktiviteter som man kan göra inom appen så kan de ju kontakta apputvecklaren.
När barnen spelat sig igenom en säsong kan detta underlag användas för att skapa en skrivuppgift. Det pratas ibland om att man inte ska låta eleverna skriva om vad de gjort under sin ledighet eftersom det kan vara så att några barn inte har råd att resa iväg och att detta då blir synligt. Detta kommer man ifrån om man istället utgår från de upplevelser som eleverna får ifrån appens innehåll.
Undervisningens syfte
Bi Fy Utvecklar kunskaper om fysikaliska/biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för för att undersöka omvärlden och att veta mer om sig själva och naturen.
Bi Fy Utvecklar förtrogenhet med fysikens/biologins begrepp, modeller och teorier samt förståelse för hur dessa utvecklas i samspel med erfarenheter från undersökningar av omvärlden/naturen och människan.
Bi Fy Utveckla förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.
Sv Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
Förmågor som eleverna ska utveckla
Fy Bi Använda fysikens/biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i naturen.
Fy Bi Undersöka omvärlden och att veta mer om sig själva och naturen.
Fy Bi Samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.
Sv Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.