Användningsområden

Aurasma låter dig enkelt och snabbt tagga bilder, objekt eller byggnader och låta dessa få liv med hjälp av ditt eget digitala innehåll. Låter det krångligt? Det är det inte och eleverna kommer älska möjligheten att inte bara publicera sitt material via länkar och hemsidor utan även genom att placera ut bilder och video geografiskt eller knutet till en viss symbol eller bild.

Så här kan det se ut när man hittar en sk. Aura med digitalt innehåll. På telefonen spelas en film upp när en Aura hittas. Det kan dock lika gärna vara en 3d-animation eller en vanlig bild.



novacreative.com/blog

Bildkälla: https://www.novacreative.com/blog/2012/01/augmenting-reality/

Låt mig ge dig ett exempel på hur Aurasma skulle kunna användas i ett projekt i skolan. Vi tänker oss att klassen har arbetat med att ta reda på hur man gör mjölk. Lisas grupp arbetar med den första delen – kon och mjölkningen. Eleverna har varit ute och fotograferat, filmat och pratat med en bonde som har mjölkkor. Resultatet är en jättefin film som förklarar den första delen i mjölkproduktionen. De andra grupperna har arbetat med mejeriet, transport och försäljning och vad mjölken innehåller för nyttigheter. När det börjar bli dags för redovisning låter läraren varje grupp rita en tydlig, unik teckning som representerar deras uppgift i projektet. Lisas grupp ritar en ko som mjölkas av en mjölkmaskin. Nu startar Lisa Aurasma och ser till att bilden de ritat syns på skärmen. Med några knapptryckningar laddar Lisa upp filmen om kon och mjölkningen.

Eleverna sätter sen upp sina bilder på en vägg i klassrummet. När en elev från en annan grupp filmar Lisas bild på kossan visas också filmen som ett lager ovanpå teckningen. Detta är ett exempel på hur man kan använda Aurasma i undervisningen.

Filmen nedan visar hur elever och lärare på Shaw Wood Primary School använder sig av Aurasma.

Vill du testa? Titta på instruktionsfilmen nedan eller följ stegen i listan så är du snart igång och lägger till eget innehåll.

  1. Klicka på logotypen längst ner på skärmen om inte rutan Explore visas (Logotypen ska föreställa ett A).
  2. Klicka på plustecknet.
  3. Byt till fliken Device.
  4. Klicka på plustecknet och tillåt Aurasma att få tillgång till dina bilder.
  5. Välj antingen en befintlig film/bild eller använd kameran för att skapa något nytt.
  6. Ge ditt lager ett namn.
  7. Klicka OK på frågan om du vill skapa en Aura med detta lager (bild eller film).
  8. Rikta kameran mot en bild eller ett föremål du vill ska associeras med ditt lager.
  9. Vill du att din Aura ska bli sökbar även geografiskt klickar du på den lilla symbolen nere till vänster.
  10. Den lilla mätaren längst ner på skärmen ska vara grön för att din Aura ska kunna skapas. När mätaren är på det gröna trycker du på kamerasymbolen.
  11. Positionera ditt lager med fingrarna, du kan rotera och ändra storlek med två fingrar och flytta lagret med ett finger. Klicka på pilen när du är nöjd med placeringen.
  12. Ge auran ett namn och välj om Auran ska kunna sökas fram av andra användare (public) eller om bara du ska få tillgång (private).

Ett tips är att märka saker som är kopplade till en Aura med en symbol, förslagsvis det lila A som är logotypen för Aurasma. På så vis behöver inte eleverna eller andra intresserade gå runt i klassrummet och leta utan de kan direkt hitta rätt material.

Jag tycker att Aurasma öppnar upp för nya spännande användningsområden rörande Augmented Reality (förstärkt verklighet). Appen finns både till iPad, iPhone och Android. En fördel med att publicera material via Aurasma är att man slipper ladda upp källmaterialet till YouTube eller någon annan tjänst först för att sedan länka in materialet i en blogg eller liknande. Aurasma tar hand om hela publiceringsbiten och det är ganska skönt. Ibland låser sig appen tyvärr och man kastas ut och måste börja om från början. Det kan även vara lite trixigt att få mätaren att bli grön när man ska skapa en ny Aura, det gäller att hålla kameran helt still och att välja en bild eller ett objekt med hyfsat många detaljer – då brukar det gå lättare. När man sökt fram en Aura via kartan går det inte att se innehållet, istället måste man byta till kameraläget och hitta bilden eller objektet som är länkat till innehållet. Det är ett störande moment om man som lärare vill sitta hemma och t ex bedöma elevernas filmer.

Jag ger appen betyget tre då den i mitt tycke är nyskapande och relativt enkel att använda, men har en bit kvar när det gäller stabilitet och användarvänlighet.

Funktioner

  • Ladda upp bilder och filmer och koppla dessa till en geografisk plats, objekt eller bild.
  • Använd dig av de tusentals befintliga 3D-animationer eller bilder som redan är skapade och koppla dessa till en geografisk plats, objekt eller bild.
  • Om du hittar logotypen (ett lila A) på t.ex. en tidning finns där en Aura att upptäcka.
  • Använd kartan för att upptäcka om det finns någon Aura i närheten av dig.
  • Dela med dig av en Aura via exempelvis Facebook eller Twitter.
  • Skapa en egen kanal som användare kan följa och få uppdateringar från när en ny Aura skapas.

Tänk utanför appen

Det finns såklart massor med användningsområden för en sån här app.

Flipped Classroom borde fungera alldeles utmärkt i Aurasma. För varje genomgång du gör kan du rita en tydlig, enkel bild. Bilden kan sedan skickas hem till eleven som bara startar Aurasma närhelst de vill ta del av genomgången. I klassrummet kan man sätta upp tidigare genomgångars bilder så att elever som behöver repetera enkelt kan lyssna och titta igen.  Allt för att göra det lustfyllt och annorlunda, kanske kan det leda till större förståelse?

I utvecklingssamtalet kan man ha med flera olika bilder kopplade till en Aura och visa filmer och redovisningar eleverna gjort under terminen. En blandning mellan digital och analog portfolio helt enkelt.

Man kan även ha skattjakt. Alla elever får se den första Auran och därefter få ledtrådar till hur de ska ta sig vidare i skattjakten.
Här går det att få in alla möjliga ämnen, kanske kan en film i skattjakten innehålla en mattegåta, svaret på mattegåtan är salsnumret där nästa ledtråd finns.

Eleverna kan också utforska sin närmiljö och bidra med kunskap på olika sätt. Kanske kan en vanlig informationstavla utökas med filmer och bilder eleverna gjort?

Kombinera gärna Aurasma med en app för video- eller bildredigering. Exportera en film från videoappen till enhetens kamerarulle. Därifrån kan du hämta in den i Aurasma. Då blir filmerna och bilderna av högre kvalité och det är ju aldrig fel.

Undervisningens syfte

Bl Arbeta med bildredigering genom att framställa och presentera egna bilder.

Bl  Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Bl  Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Bl Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg.



Förmågor
Kommunicera Skapa

Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!

4 Responses to Aurasma – Förstärkt verklighet som eleverna själva skapar

  1. Peter skriver:

    Vet du om denna app kommer att släppas för windows 8? Jag har forskat lite men inte funnit något i den vägen.

    // Peter

  2. Ursäkta sent svar. Vi känner inte heller till någon utveckling för Windows.

  3. Jag gillar Aurasma stenhårt. Vet inte om det kommit någon uppdatering sedan recensionen gjordes men jag upplever inte instabiliteten så som den beskrivs i recensionen. Jag ser hur mycket användningsområden som helst. Ta förskolan som exempel där man till barnens teckningar kopplar en film där de beskriver sin bild. Som det nämns ovan i utvecklingssamtal. Det finns ju även utanför skolans värld som turistinformation eller varför inte i en tidning ”om vår skola” där varje artikel har ytterligare en dimension av information via Aurasma. Tänk ett föräldramöte eller ”vernissage” på en förskola/skola där allt som finns uppsatta på väggarna kan få liv som i Harry Potter.

    Jag är inte heller något fan av att söka på kartfunktionen och tycker det är synd att man måste vara följare till den som skapat Auran. Men den här appen har ju så härligt stora möjligheter så jag hade lätt höjt betyget till en 4 😉

  4. Måste också poängtera möjligheterna med denna app i exempelvis grundsärskola inriktning träningsskola. Tänk att rikta paddan mot olika saker i omgivningen och man får en visuell förstärkning av någon av pedagogerna som dyker upp på en film och förklarar, beskriver eller fördjupar en bild eller ett föremål. Fantastiskt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Twitter
Facebook
Recensenter