Om oss
Skolappar.nu är grundad och drivs av Joachim Thornström.
I redaktionen finns 6 st lärare (Olle Strömbeck, Ulrika Jonson, Annelie Médoc, Marie Andersson, Anki Demred Klinga och Lena Gällhagen) som skriver recensioner kopplade till Lgr 11.
Sajten är skapad tillsammans med Daniel Wieselberg på PappasAppar.se. Jens Ode hjälper till grafiken på sajten.
Vi hjälps åt att utveckla sajten med ambitionen att vara Sveriges bästa webbplats för recensioner av appar för undervisning och lärande.
Vi får även hjälp av ett tjugotal gästrecensenter vilket vi är mycket glada och tacksamma för!
Recensenter
Jesper Levallius
Jag är IT-pedagog, IT-konsult, Ma/NO-, naturkunskap- och psykologilärare. Jag har 9 års yrkeserfarenhet som lärare i olika åldrar och ett brinnande intresse för IKT. iPad är min specialitet och även administration av iPads ute på skolor. Jag håller i fortbildningar, workshops och föreläsningar på hur man bäst utnyttjar tekniken i klassrummet och samtidigt nå elevers skiftande behov. Vid sidan om mitt yrke som lärare är jag även IT-konsult och hjälper skolor hur man administrerar iPads med en MDM-lösning. Jag älskar teknik och utnyttjar dess möjligheter i och utanför klassrummet. På min blogg lägger jag ut praktiska tips och lösningar på olika utmaningar som lärare stöter vid användande av iPad. Besök den gärna!
Camilla Lindskoug
Jag arbetar vanligtvis på Pauli gymnasium i Malmö som gymnasielärare i svenska och engelska, samt IKT-utvecklare. För tillfället är jag dock föräldraledig. Passioner på jobb är IKT, formativ bedömning och min heliga testund. Hemma går jag loss på läsande i alla former, nagellack (=meditation!), och - min heliga testund.
Åsa Colliander Celik
Jag är en högstadielärare i SO på Mälarhöjdens skola i Stockholm. Mitt stora intresse är att hitta metoder för att utveckla lärande och undervisning i mina fyra ämnen. Ett sätt att få göra detta har varit att delta i praktiknära forskningsprojekt, där vi bland annat jobbat med learning study. Det har väckt en lust att fördjupa mig ännu mer inom praktiknära forskning och olika teorier kring lärande. En av de saker som jag vill att mina elever har med sig när de lämnar grundskolan, är en god digital literacy. Därför prioriterar jag IT i undervisningen. När jag är i skolan är det full fart hela tiden och därför uppskattar jag tystnad och en god bok när jag är ledig. Mina två barn är, som tur är, stora nog att klara sig själva när deras mamma fastnar i litteraturens värld. Film är ett annat stort intresse och jag upptäckte nyligen, till min förvåning, att min samling med krigsfilmer från andra världskriget har blivit ganska omfattande.
Adam Hansson Rylander
Jag är en nyligen utsedd förstelärare med större nyfikenhet för mitt yrke än någonsin tidigare. För att stilla min egen och elevernas nyfikenhet utgår min undervisning ofta ifrån det digitala klassrummet. Genom nätet och den uppsjö med digitala hjälpmedel som finns kan vi numera ta del av information och genomföra experiment som endast en liten elit hade tillgång till för bara några år sedan. Jag vill utmana elevernas nyfikenhet och jobba entreprenöriellt för att bilda framtidens producenter snarare än konsumenter.
Hannes Bengtsson
Jag arbetar som IKT-pedagog i Lomma Kommun, med ett övergripande ansvar för IKT i skola & förskola i hela kommunen. Vi har precis dragit i gång en 1-1 satsning med iPads till alla elever i åk 7-9 vilket är riktigt spännande. Jag har arbetat med IKT i skolan i många år, tidigare i Lund, numera i Lomma. För mig är inget omöjligt förrän jag provat alla work-arounds. Att arbeta med digitala verktyg i skolan ligger mig varmt om hjärtat, speciellt att arbeta med film. Jag bloggar, twittrar, finns på facebook och youtube under min digitala identitet habe81.
Stefan Karlsson
Lärare från Örebro med stort intresse för att utveckla användningen av digitala verktyg i undervisningen. Har nyligen avslutat ett pilotprojekt där jag har haft i uppdrag att implementera 1:1-användning med iPads i en grundskoleklass. Undervisar för tillfället elever i åk 5 och läser en kurs i Learning Study på Stockholms universitet. Provar ofta och gärna nya appar och är allmänt nyfiken på digital utveckling i skolsammanhang. Tänker allt som oftast utanför appen... 🙂
Ingela Nilsson
Jag är matematik och kemilärare och jobbar på gymnasieskolan Spyken i Lund. Jag har alltid varit intresserad av IKT som pedagogiskt verktyg i undervisningen. Under 2010-2012 deltog jag i Wallenbergprojektet: "Matematik för den digitala generationen" där jag jobbade mycket med Geogebra laborativt och med skärminspelningar som mina elever gjorde. Jag har också i projektet fått förmånen att utforska iPadens stora pedagogiska möjligheter. I min undervisning provar jag gärna ny teknik för att inspirera mina elever.
Ulrik Heedman
Jag tog lärarexamen våren 2012 men är för närvarande föräldraledig från mitt jobb som lärare på lågstadiet i Tibro kommun. Har tidigare jobbat som IT-ansvarig/programmerare på ett större företag i över 10 år, men vidareutbildade mig till lärare då jag ville ha ett arbete där ingen dag är den andra lik. I vår klass använder vi iPads nästan dagligen till bland annat skrivning, läsning, problemlösning och matematik. Vi har också en egen blogg, http://www.iklassen.se, som vi främst använder som en kontakt mellan skolan och hemmet, men även som ett sätt att dokumentera elevernas skrivutveckling. Jag ser digitala hjälpmedel i skolan som ett sätt att få ännu fler elever att lyckas och att nå målen.
Ann Thorvaldsson
Jag arbetar som mellan- och speciallärare, med inriktning matematik, i Arvika kommun sedan tre år. Innan dess hittade ni mig i Södertälje. Digitala verktyg och skolutveckling har länge fångat mitt intresse tillsammans med NTA och matematik. Jag har fått förmånen att arbeta med digitala verktyg på flera olika sätt, med "en-till-en", Ipads men även inom specialundervisningen. Just nu är vi "testklass" för Chromebooks i kommunen.
Tobias Gyllensvärd
Jag heter Tobias Gyllensvärd och är utbildad lärare mot yngre åldrar med inriktning medier, kommunikation och lärande. Idag arbetar jag som projektledare i Stockholm stad. 2013 fick jag utmärkelsen och blev medlem i det globala nätverket Apple Distinguished Eductors. Följ mig gärna på Twitter och ta en titt på min Youtube kanal Pedagogiska fotspår där jag lägger ut filmer om pedagogiskt arbete med modern teknik.
Annelie Médoc
Jag har varit lärare i Malmö och Staffanstorp i ca 20 år och har arbetat mycket digitalt med mina elever. Jag har en tro på att digitala medier har mycket att tillföra i skolan. Elever på alla stadier och kunskapsnivåer kan få hjälp och/eller stimulans via ny teknik. Jag har varit skoldatateksansvarig ett tag i Vellinge men är nu IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun. Jag finns på facebook, twitter och instagram mfl sociala medier. Jag delar ofta med mig av tips på mina bloggar Anneliessenaste.moobis.se och Anneliesappar.wordpress.com Arbetar du i Skåne får du gärna kontakta mig för inspirationsföreläsning eller workshops.
Hulya Basaran
Jag arbetar som förstelärare i Trollhättans stad och som lärare på Kronan- en skola som är rik på språk och lärande! Mitt uppdrag är främst att Inkludera elever som är nya i svenska språket och nya i den svenska skolan. I mitt klassrum är digitala verktyg en naturlig del i elevernas språk- och kunskapsutveckling. Tillsammans med mina elever i förberedelseklassen har jag upptäckt att IKT kombinerar olika medietyper så att lärande sker multimodalt. Digitala verktyg skapar också nyfikenhet, entusiasm och motivation, viktiga inslag för språkutveckling. 2012 blev det magiska året då mina elevers arbete i FBK-bloggen uppmärksammades av media och jag blev nominerad till Guldäpplet. När jag inte arbetar som lärare går jag en distansutbildning om lärande med IKT. Mitt arbete med eleverna har väckt mitt intresse och gjort att jag har upptäckt att digitala verktyg i undervisningen ger möjligheter att skapa en skola för alla!
Ola Nilsson
Ola är gymnasielärare i samhällskunskap och IT men jobbar nu som IKT- och mediepedagog på AV-Media i Trelleborgs kommun efter åtta år som lärare i Malmö. Han är inte vidare förtjust i Apple men tycker att de har hittat rätt med iPaden på många sätt och uppskattar dess användningsområde framförallt för kreativt skapande inom film och musik i skolan. I övrigt uppskattar han serietidningar, rockmusik och Mjällby AIF.
Johanna Sandman och Maria Hoffman
Vi är två grundskollärare som arbetar i årskurs två på Vallaskolan i Södertälje. Vi använder lärplattor som en naturlig del av undervisningen och är ständigt på jakt efter nya pedagogiska verktyg. Vi vill ge våra elever utmaningar, stöd och en undervisning som motiverar och inspirerar dem. Vi brinner för att utveckla IKT-arbetet tillsammans med våra kollegor och anser att vi måste dela med oss och lära av varandra för att växa tillsammans.
Camilla Sandström Nordin och Susanna Quiros-Haag
Camilla: Jag har varit lärare i cirka 10 år inom främst särskola, men några år inom grundskola. De sista två åren har jag jobbat som specialpedagog i ett 1-16 års perspektiv, där mitt huvuduppdrag är att handleda och konsultera både pedagoger och arbetslag. Till viss del träffar jag barn och elever, men tyvärr inte så mycket längre. Arbetet ska vara förebyggande, främja hälsa och undanröja hinder för lärande och utveckling, med fokus på de barn och elever som är i behov av särskilt stöd. Under året 2013 startade Kalmar kommun upp ett skoldatatek och under delar av det projektet var jag med. Jag anser att assisterande teknik är viktigt att använda sig av inom förskola och skola och att många barn och elever är i stort behov av att få använda sig av tekniken. Dock för att det ska fungera är det viktigt att de får använda sig av den teknik som är rätt för dem och att både de och pedagogerna i deras närhet vet hur de fungerar. Susanna: Jag har varit verksam inom barn- och ungdomsförvaltningen i Kalmar kommun sedan år 2000. Jag arbetade länge på en resursskola för elever i psykosociala svårigheter. År 2009 började jag arbetat som specialpedagog på en F-9 skola. Mitt huvuduppdrag var att handleda och konsultera pedagoger och arbetslag, inkluderande undervisning för elever i behov av särskilt stöd, driva elevhälsoarbetet samt göra utredningar av olika slag. Under året 2013 var jag med och startade upp ett skoldatatek i Kalmar kommun. För mig är det en självklarhet att barn och elever ska ha tillgång till assisterande teknik i olika former. Numera arbetar jag som övergripande specialpedagog och biträdande rektor på Kalmarsundsskolan i Kalmar kommun.
Johanna Kristensson
Jag arbetar som logoped och språk-, läs- & skrivutvecklare inom Halmstads kommun. Jag arbetar även deltid på ett företag med utveckling av språk -och rättstavningsstöd. Jag har alltid varit intresserad av IKT och de möjligheter som ges med tekniken som verktyg. Sedan ett par år tillbaka driver jag bloggen "Logopeden i skolan" främst med inriktning språk-, läs- och skrivsvårigheter och tidsenliga alternativa verktyg. Jag erhöll Tal- och Språkpriset 2013 för mitt sätt att sprida kunskap kring språkstörning genom sociala medier. 2014 utkom min bok Språk och digitala verktyg i förskolan.
Joachim Thornström
Jag driver sajten Skolappar. Jag är lärare i botten och arbetad som it-samordnare på utbildningsförvaltningen i Ystad under många år. De senaste åren har jag föreläst och inspirerat kring lärplattor, appar, webbresurser och sociala medier i undervisningen runt om i hela Sverige, samt hållit i processutbildningar. Idag är jag IKT-strateg på utbildningskontoret i Staffanstorps kommun och IKT-utvecklare på Skapaskolan i Huddinge. Min drivkraft är att jag älskar att se elever (och pedagoger) som lyckas. År 2010 tilldelades jag Guldäpplejuryns särskilda pris, bl.a. för arbetet med Skolväskan.
Martin Ekholm
Efter tio år som 1-7 lärare med Ma/No-inriktning fick jag 2011 möjlighet att arbeta som it-pedagog i Ystads Kommun. I båda dessa roller brinner jag för att ge elever vettiga och meningsfulla uppgifter. Datorn och lärplattan skapar otroliga möjligheter till just detta. Nu har vi alla möjligheter att göra saker viktigt och på riktigt. Bara vi vågar.
Marie Karlsson
Jag heter Marie och arbetar som lärare i årskurs 1-3 på Engelbrektskolan i Borås. Jag och mina elever driver bloggen www.sallysaventyr.wordpress.com tillsammans. Vi brinner för nytt, spännande och kreativt lärande, gärna med hjälp av allt som tekniken erbjuder oss.
Ole Lidegran
Jag är en sjungande tvåbarnsfar som arbetar som IT-strateg i Motala kommun. Jag är utbildad gymnasielärare och har åtta yrkesverksamma år som lärare i bagaget. Som IT-strateg vidareutvecklar jag våra tekniska lösningar, håller fortbildningar och inspirerar lärare att använda IKT i sin dagliga undervisning. Jag är även konsult åt ett lärplattformsföretag och håller i användarutbildningar och gör översättningar. Utöver pedagogik och teknik älskar jag att sjunga, träffa människor, springa, spela volleyboll och diskutera livsfrågor! Följ mig gärna på Twitter: @lidegran
Sofie Levander
Jag arbetar som logoped på Konsultativt Stöd i Linköpings Kommun. Mina arbetsuppgifter består av konsultation, handledning och fortbildning kring elever med en försenad tal- och språkutveckling och selektiv mutism. Jag arbetar även med hur vi i skolan och förskolan kan jobba förebyggande och med tidiga insatser stödja elevers språk- och läsutveckling.
Jonas Bäckelin
Jag är gymnasielärare inom naturvetenskapliga ämnen med uppdrag hos IKT-enheten vid Utbildningsförvaltningen i Stockholm stad. Min målsättning är för närvarande att utnyttja möjligheterna med digitala verktyg och utveckla kompetens hos verksamma lärare som Google for Education Certified Trainer och Microsoft Innovative Educator Trainer. Driver även lärarinitiativet Elevexempel.se och är administratör för EdCamp Sverige. För mig innebär att vara en nätbaserad lärare att utgå från socialt nätverkande, kunskapskonstruktion på nätet och spridning av ny kunskap – Kollektivt meningsskapande utifrån socialt nätverkande där "Sharing is Caring"!
Ulrika Jonson
Jag är grundskollärare och har ett inkluderande synsätt på undervisning, vilket bidragit till att jag läst specialpedagogik. Många känner igen mig från Skoldatateks arenan, inom vilken jag har arbetat. Fram tills januari 2014 har jag arbetat som skolutvecklare för IKT och specialpedagogik i Södertälje kommun. Jag har haft förmånen att tänka ut, utforma, genomför, följa upp och utvärdera ett treårigt, kommunövergripande skriva sig till läsning projekt kallat: Write to Read med iPads. Jag har arbetet länge som lärare och specialpedagog. Mitt senaste uppdrag som specialpedagog var på Vallaskolan, Södertälje kommun. Från och med oktober 2015 arbetar jag på Skapaskolan i Huddinge som specialpedagog. Ett av mina uppdrag har varit att arbeta med assisterande teknik som stöd i lärandet. I mitt arbete möter jag elever, vårdnadshavare, pedagoger och skolledare som ger mig nya infallsvinklar och nya perspektiv på lärande idag och i framtiden. 2014 var jag finalist i lärarpriset Guldäpplet.
Anki Demred Klinga
Jag arbetar som lärare och it-pedagog i Ystad, och jag utbildar också andra lärare i webbpublicering via Webbstjärnan. Jag är intresserad av att se hur ny teknik och nya sätt att se på lärande förändrar motivation och ökar måluppfyllelsen hos eleverna. Min klass vann priset Bästa klassblogg 2012 för ivårkikare.se i Webbstjärnans tävling. Vi vann också pris för bloggen ipadpanelen.se där eleverna recenserar appar tillsammans med andra klasser runt om i Sverige. Tillsammans producerar vi framtid!
David Waller
Exilbohusläning i Ystad. Lärare i matematik och svenska inom Kriminalvården. Undervisar också i JavaScript på Linnéuniversitetet. App-pappa till Algebra Explorer. I övrigt? LEGO, brädspel och black metal! 🙂
Linda Larsson och Patrick Aspling
Linda är MA/NO/TK-lärare, förstelärare och IT-pedagog på Karlbergsskolan i Köping. Linda är AET-certifierad (Apple Educational Trainer) och ADE (Apple Distinguished Educator), utbildare för TÄNK OM, föreläsare och inspiratör. Linda brinner för programmering, kollaborativt lärande formativ bedömning och autentisk publik. Patrick arbetar som IT-pedagog på Hagaskolan i Umeå. Arbetsuppgifter är verksamhetsutveckling, fortbildning av lärare och att implementera IT i den dagliga pedagogiska verksamheten. Arbetar också som utbildare åt TÄNK OM med utbildning av pedagoger och skolledare över hela landet kring digitaliseringsfrågor, organisations- och verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. Driver webbplatsen www.samverka.nu, en webbplats som synliggör och underlättar samverkan mellan skola och arbetsliv.
Marie Andersson
2011 var ett händelserikt år. Först vann vi Webbstjärnan med vår bokblogg DetektivenEmilochvi och dessutom tilldelades jag lärarstipendiet Guldäpplet. 2012 startade jag bloggen Ipadpanelen där mina elever började recensera appar då det inte fanns några elevröster kring appar i undervisningen. Ipadpanelen slutade tvåa i Webbstjärnan 2012. Jag arbetar i Eskelhem skola där jag undervisar i matematik, engelska och svenska i en 4-6:a. De moderna verktygen är en självklar del av mina elevers skoldag, precis så som läroplanen föreskriver att vi ska arbeta för att utbilda eleverna så att de utvecklar sin digitala kompetens. Jag föreläser om att använda moderna verktyg i undervisningen och är krönikör i tidningen Origo.
Teresa Jörgensen
Jag heter Teresa Jörgensen och är förutom lärare även mamma, sjuttiotalist, kattägare och bokslukare. Min lärarexamen tog jag våren 2011 och har sedan dess haft ynnesten att få arbeta på Freinetskolan Hugin där IKT i klassrummet är en självklarhet. Min inriktning på högskolan var språk, lek och lärande och jag undervisar i dagsläget lågstadiet i matematik och NO.
Olle Strömbeck
Jag arbetar som IKT-pedagog i Burlövs kommun. Där arbetar jag med att utveckla användningen av digitala resurser på förskolor och skolor i kommunen. Jag tror på det lustfyllda lärandet, att lärandet blir som bäst när det känns meningsfullt och viktigt för eleverna. Kunskap handlar om att kunna begripa sin omvärld, att kunna orientera sig i den och ständigt vara beredd att omvärdera och lära nytt. Alla människor har inneboende talanger och det är skolans uppdrag att vaska fram dem och förädla dem. Jag tror att skolan måste förändras för att möta behovet av ett samhälle i snabb förändring. När tidsenliga verktyg används av duktiga pedagoger som kan sitt ämne och som kan skapa inspirerande lärsituationer för eleverna, då slår det gnistor om undervisningen!
Gunilla Almgren Bäck
Jag är specialpedagog och arbetar på Utvecklingsenheten i Mölndals Stad. År 2011 tilldelades jag Guldäpplejuryns särskilda pris för insatser inom IKT och specialpedagogik bland annat för spridning och kompetensutveckling av västra Sveriges skoldatatek. Föreläser och arbetar med kompetensutveckling kring digitala lärverktyg och inkluderande arbetssätt.
Elisabet Berg
Jag heter Elisabet Berg och är 1-7 lärare på Husbygårdsskolan som ligger i Husby, en förort i Stockholm. Just nu undervisar jag i en åk 3 för första gången, annars har det varit åk 4-6. På vår skola har vi elever från alla jordens hörn och får varje dag uppfinna nya sätt att undervisa för att eleverna skall nå kunskapsmålen. Då är iPad, interaktiva whiteboards och digital teknik kopplad till pedagogiken en fantastisk möjlighet. Skolan ingår också i ett projekt där vi ska arbeta med iPad för att försöka öka antalet elever som når målen. Jag är en av de lärare på skolan som driver IT-utveckling och IT-stöd till mina kollegor. Men framför allt arbetar jag med interaktiv pedagogik med våra elever så att de skall utveckla sina förmågor och förbereda sig för framtidens samhälle.
Ida Söderman
Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag är AET-certifierad (Apple Educational Trainer). Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, molntjänster, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Thobias Karlström
Hej. Jag är en småbarnsförälder med stort intresse för IT, program och spel för pedagogiskt bruk. Jag är lärare och fritidspedagog och jobbar just nu på två skolor i Lund och har sedan flera år tillbaka arbetat med IKT och framförallt iPads i undervisningen. Jag följer med stort intresse utvecklingen som sker inom skolan i Sverige och användningen av tekniska hjälpmedel och IT för att skapa intressanta inlärningsmiljöer för eleverna. Jag har ett stort intresse att testa olika appar som jag sedan använder i undervisningen. Innan jag låter eleverna testa en app får min dotter, som är 8 år testa den tillsammans med mig. Fångar den vårt intresse så testar jag den själv och läser in mig extra på den. Sen får eleverna i mina klasser testa appen innan resten av skolan får tillgång till den.
Maria Zell
Jag arbetar som IKT-utvecklare i Tibro Kommun (förskola till gymnasium) men har tidigare varit verksam pedagog i främst år 1-6 och har jobbat mycket med digitala verktyg och resurser i mina klasser. Att arbeta enligt intentionerna i våra läroplaner med stöd av IKT ser jag som min ledstjärna. Jag är direkt involverad i de iPad-satsningar som görs - från beställning till implementering och klassrumsarbete. Jag tokgillar mitt jobb!
Gunilla Möller
Jag är utbildad MA/NO lärare 1-7, men har även arbetat många år på högstadiet i dessa ämnen. Numera arbetar jag mestadels som matematiklärare och It-pedagog på Viktoriaskolan i Örebro. Min uppgift är att utveckla och stödja elever och pedagoger från förskoleklass upp till åk 9 med allt som rör digital teknik och lärande. Jag är utbildningskonsult för Caperio Skolpartner och föreläser därigenom om digital teknik i skolan. Dessutom är jag även ute och föreläser om ”multipla intelligenser” - ett synsätt om att alla människor lär sig på olika sätt. Sedan 2007 bedriver jag även en hemsida kring detta. Just nu arbetar jag för att elever ska kunna nå samma kunskapsmål fast på olika sätt och genom olika appar!
Peter Andersson
Örebroare som arbetar i grannkommunen Karlskoga med världens bästa jobb, lärare. Jag lär eleverna allt jag kan i ämnena svenska och SO med humor och respekt i fokus. Jag har arbetat som lärare sedan 2007 mer eller mindre och nu vill jag ta nya steg med digital teknik som verktyg för att få eleverna höja måluppfyllelsen.
Patrick Aspling
Patrick arbetar som IT-pedagog på Hagaskolan i Umeå. Arbetsuppgifter är verksamhetsutveckling, fortbildning av lärare och att implementera IT i den dagliga pedagogiska verksamheten. Arbetar också som utbildare åt TÄNK OM med utbildning av pedagoger och skolledare över hela landet kring digitaliseringsfrågor, organisations- och verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. Driver webbplatsen www.samverka.nu, en webbplats som synliggör och underlättar samverkan mellan skola och arbetsliv.
Marlene Olsson
Är förskollärare och specialpedagog. Arbetar i en förskoleklass på Söråkers skola i Timrå kommun. Jag har arbetat med iPads i förskoleklass i ca 2 år och tycker att det är ett enastående verktyg som kompletterar verksamheten. Det främjar lusten till att lära samt att man kan göra lärandet mer individuellt på ett enkelt sätt.
Björn Benbasat och Rodrigo Paras
Björn är lärare sedan mitten av 90-talet i NO och matematik men gick en utbildning på Berghs i Stockholm till mediedesigner och har sedan dess arbetat mer med webb, film och ljud i undervisningen. Sedan 2011 är Björn anställd i Ekerö som kommunens centraIa T-pedagog och föreläser vid sidan av om media, IT och undervisning. Rodrigo är utbildad musiklärare och frilansfotograf med stort intresse för teknik och IT. Han arbetar som lärare, fritidspedagog och IT-pedagog tillsammans med Björn i Ekerö kommun och föreläser om IT i undervisningen
Angelica Andersson
Jag är inte bara språklärare, jag är teknikintresserad också! Tekniken ger oss möjlighet att utforska så mycket mer av världen än vad som annars hade varit möjligt. Det tycker jag är både viktigt och spännande i mitt arbete som svensk- och engelsklärare på Nyeds skola, en liten skola på landsbygden tre mil norr om Karlstad.
Lena Gällhagen
Jag brinner för pedagogik med teknik. Tycker att det är fantastiskt roligt och ser många möjligheter för skapande och lärande med ny teknik. Gillar estetiska lärprocesser med modern teknik. Jag har skrivit tre böcker om surfplattor och lärande. Lär och lek med surfplattor i förskolan (Natur och kultur, 2012) Lär med surfplatta i åk 1-3. (Natur och kultur, 2013) Surfplatta i undervisningen (Natur och kultur, 2015) Just nu är jag processledare på utbildningsförvaltning i Stockholm stad.
Vesat Ademi
Jag jobbar som el- och datalärare på Falkenbergs Gymnasieskolas el- och energiprogram sedan januari 1998. Tycker om datorer och digitala verktyg i undervisningen.
Erica Åberg
Jag arbetar som Ma/No/Tk lärare och till viss del som IKT-pedagog på Ebba Petterssons Privatskola i Göteborg. Jag har alltid gillat att använda tekniska verktyg i både undervisningssituationen som privat, inte för att det är teknik i sig utan p.g.a. det mervärde och de utvecklingsmöjligheter de ofta skapar. För drygt ett år sen fick min klass, i nuläget en 8-a uppdraget att använda och utvärdera iPads i en-en situation. Det gav verkligen mersmak och jag skulle i nuläget känna mig ytterst begränsad utan min iPad och de möjligheter en-en miljön, både i och utanför klassrummet, skapar.
Camilla Askebäck Diaz
Trebarnsmamma som jobbar som ma/no-lärare på Södermalmsskolan i Stockholm. Har en 4-9 Ma/NO-lärarutbildning samt Ma för gymnasiet. Har jobbat som lärare i över 10 år, och har nu en tjänst där jag får utnyttja min passion för IKT. Med iPad i handen och möjligheten att ha elever med öppet och nyfiket sinne, testar vi olika appar och IT-verktyg i undervisningen. “Man måste veta vart man ska, vägen dit kan se olika ut och kan utforskas i det oändliga.” Precis som riktigt spännande problemlösning!
Webbutvecklare
Daniel Wieselberg
Jag driver sedan juli 2011 sajten PappasAppar.se där jag och andra pedagoger och föräldrar recenserar lek och lär-appar för barn. På Skolappar.nu är min roll framförallt att utveckla och drifta det bakomliggande systemet samt att ha en rådgivande funktion. Till vardags arbetar jag som datakonsult på företaget Triple Beta AB. Ytterligare information om mig hittar du på denna sida.
Jens Ode
Jag är en av grundarna till Happi Papi, ett bolag som utvecklar appar med fokus på barn och lär & lek. Vi arbetar nära pedagoger och skolor världen över som använder plattor som verktyg i sin undervisning. Min roll på Skolappar är att hjälpa till med grafik. Mer information om mig hittar du här.