Användningsområden

När man laborerar med positionssystemet kan det krävas en stor uppsättning klossar för detta. Vid en viss mognadsgrad kan man nog flytta över det fysiska laborerandet till en iPad. Hands-On Math är en serie appar som man kan ha nytta av. Serien innehåller en hel svit av appar som kan vara användbara i matematikundervisningen. Utforska gärna dessa närmre. Tillverkaren är Ventura Educational Systems.

installningar ho



Base Ten Blocks innehåller entals-, tiotals- och hundratalsklossar. De ligger/placeras i rutor som är rubricerade. Dessa rubriceringar kan man ändra via startsidans kugghjul. Valen står mellan flats/longs/units, hundreds/tens/ones och 100´s/10´s/1´s.

Det sista valet är att föredra, anser jag, då det dels inte är på engelska och dels blir väldigt tydligt vilken position som ska placeras i just den rutan. Väljer du någon av de två senare alternativen dyker möjligheten upp att byta så att man kan laborera med decimaler. Väljer du en decimal så blir rubrikerna istället tens/ones/tenths och 10´s/1´s/0,1´s och om du väljer två decimaler så blir det ones/tenths/hundredths och 1´s/0,1´s/0,01´s.  Det är fortfarande samma klossar, men utan t ex rutmönster på hundratalet, som man använder. Tyvärr saknar jag möjligheten att få fler rutor att lägga klossar i och därmed också kunna arbeta med hela tusental och kanske tiotusental. Detta begränsar appen till att gälla bara de allra yngsta eleverna.

I inställningar kan du även ställa in om du vill ha ljudeffekter, om du vill ha talet uppläst på engelska och om du vill ha talet utskrivet. Utskrivningen finns i tre versioner. Talet 271 kan t ex skrivas: two hundred seventy-one, 200+70+1 eller 2×100+7×10+1×1.

positionerna

När du väl börjar arbeta med appen kan du välja mellan att räkneträna eller att laborera fritt. När du räknetränar väljer du addition eller subtraktion och klickar på frågetecknet när det är dags att få ett nytt tal att räkna ut. Det visas då en algoritm. Du lägger ut klossarna för det översta talet i algoritmen och plockar sedan bort eller lägger till klossar för att räkna ut svaret. Det finurliga i den här appen är att om man behöver växla till exempel ett hundratal till tiotal så tar man bara hundratalet och släpper det i tiotalsrutan och vips har man fått tio nya tiotal där. Ska man växla på andra hållet, dvs om du har för många tiotal, dyker det upp en pil mellan tiotals- och hundratalsrutan, som man kan klicka på.

I högerkant finns det, via en grön knapp, möjlighet att slumpa fram ett tal och, via suddgummit, rensa hela brädan på klossar.

Appen är ett suveränt verktyg att använda vid genomgångar via projektor. Jag skulle vilja ha möjligheten att även arbeta med tusental och tiotusental annars upplever jag appen som väldigt bra. Betyget blir en fyra.

Funktioner

  • Byt namn på rubrikerna.
  • Byt enheter och jobba även med decimaltal.
  • Ljudeffekter på/av.
  • Uppläsning av talen (på engelska).
  • Utskrivning av talen i text eller i utvecklad form.
  • Laborera fritt, slumpa fram tal eller få algoritmer att arbeta med.
  • Addition och subtraktion.
  • Växla uppåt och nedåt.
  • Rensa brädan totalt med suddgummit.

Undervisningens syfte

Ma Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.

Ma  Utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Ma  Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

Ma  Föra och följa matematiska resonemang.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!

2 Responses to Base Ten Blocks – Laborera med positionssystemet

  1. ewa28 skriver:

    Lite konstigt att talet i algoritmen inte stämmer!? Eller tänker jag fel så här en ledig dag!

  2. Annelie Médoc skriver:

    Det stämmer inte, eftersom jag bara byggt det översta talet. Uträkningen är inte klar. Men tack för att du uppmärksammar och frågar. /Annelie

Twitter
Facebook
Recensenter