Användningsområden

MadPad är en app av kreativa utvecklarteamet Smule som också skapade Ocarina där man använde sin iPhone som en flöjt. MadPad bygger på att man filmar tolv små videosnuttar i ett rutnät som sen tjänar som sin musikaliska verktygslåda. Tänk er ett rutnät, fyra gånger tre rutor där varje klipp är några sekunder långt videoklipp där man gör något slags ljud som man sen kan spela upp i vilken ordning man vill. Detta är svårt att förklara i text så kolla in någon av alla de YouTube-klipp som finns, nedan ett exempel på en ambitiös tjej som skapat låten Stand By Me med hjälp av appen.



Det som är absolut mest spännande med appen är att det på ett roligt sätt öppnar upp för att använda sin närmiljö som musikaliskt instrument. Vad händer om man måste använda sin omgivning för att skapa musik? Gör en musikalisk upptäcktsresa i ditt klassrum! Vilka ljudkällor kan vi hitta i matsalen? I slöjdsalen? Utomhus? Ljuden omkring en får en helt annan betydelse om man betänker att man ska använda dem till något och man kommer på sig själv att tänka på ett nytt sätt kring ljud, och oljud, omkring en.

Vill man ha mer inspiration kring detta så rekommenderas Ola Simonssons kortfilm Music for One Apartment and Six Drummers vars tema senare byggdes ut och blev långfilmen Sound of Noise.

Det som gör MadPad till en höjdarapp är samspelet mellan ljud och bild, att vi ser ljudkällan samtidigt som den ger ljud ifrån sig och att vi kan skapa musik av till synes enkla vardagsljud.

När du startar appen har du alternativen att skapa ett nytt set, dvs. spela in dina tolv ljudkällor, spela och leka med dina inspelade set eller använda någon av alla de tusentals set som finns att ladda ner där andra har skapat ljudsamlingar.

Att börja spela in ett set ljud är enkelt. Välj Create, anpassa appen till bakgrundsljudet i rummet så den vet hur känslig den ska vara och, peka kameran på det som ska låta och tryck på Record. Appen filmar bara när det görs ljud och klippen blir korta och koncisa. När man filmat in sina klipp väljer man att spela med dem genom att trycka på respektive tumnagel av klippet. Det går också att göra enkla loopar som spelas upp låten genom. Om man valt att spela in sin kreation kan man välja att spara ner den på bildrullen eller publicera den direkt på YouTube.

Carl Mikael Björk visar med några enkla exempel hur man kan kombinera röst, instrument och vardagsföremål till musik i klippet nedan.

http://youtu.be/7cEBi5aECEM

Att använda appen inom musikens område torde vara enormt givande. Vem vill inte gå på upptäcktsfärd och hitta musikaliska skatter i sitt klassrum eller var man nu torde vara. Man kan välja att spela in några ”rytminstrument”, några melodiinstrument (blåsa i flaskor med olika mycket vatten i, slå med blyertspennor på olika underlag, spela ett ackord på gitarren eller en ton på ett piano) och röst/sång-snuttar. Sen gäller det att två eller tre par händer kan försöka samarbeta och skapa något av dessa byggstenar.

Funktioner

Jag har satt samman en kortare videogenomgång av programmets funktioner och utseende.

http://youtu.be/qo2BLYv_93Q

  • Möjlighet att spela in tolv videosnuttar med ljud som man sen använder som musikaliska byggstenar.
  • De inspelade snuttarna kan sen användas för att skapa kombinerade musik/video-stycken.
  • Uttoningsfunktion så att videoklippen bara syns medan de spelas.
  • Simpel loop-funktion när man spelar.
  • Drar man med två fingrar över klippet spelas det upp snabbare eller långsammare vilket påverkar ljudets tonhöjd.
  • Exporteringsmöjlighet till bildrullen och YouTube.
  • Möjlighet att ladda ner massa andra set med ”instrument” folk skapat.

Tänk utanför appen

  • Gå på musikalisk upptäcktsresa i närområdet, vilka ljud kan vi spela in i biblioteket, i matsalen osv. Är det olika typer av ljud?
  • Låt varje elev spela in sitt eget ljud med kombinerad rörelse och använd MadPad som ett Följa Hohn-verktyg på storskärm där alla ska härma det som händer.
  • Skapa ett musikaliskt memory-spel med uttoningsfunktionen igång så att man ska koppla ihop två olika ljud, t.ex. som kommer från samma typ av ljudkälla (en kaffebryggare, ett element osv).
  • Öva samarbete och rytmisk koordination genom att låta flera försöka skapa något tillsammans och där någon kan ha hand om rytm, någon melodi osv.
  • Utforska vilka ljud man kan göra med kroppen som begränsning.
  • Använd appen som pausgymnastik, låt barnen göra ett rörelse eller ljud som sen ska härmas av alla andra när just det klippet spelas.
  • Skapa presentationsfilmer där eleverna säger sina namn.
  • Appen tjänar också omedvetet som en introduktion till elektroniskt musikskapande med sequencers.
  • Använd appen om du sysslar med Fonomix eller munmetoden, filma dig själv eller barnet när den ljudar.
  • Varför inte öva teckenspråksglosor med appen? Spela in tolv glosor att öva på.

Undervisningens syfte

Bl I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksfor­mer.

Bl Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.

Mu Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.

Mu Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former.

Mu Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Bl Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Mu Spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer.

Mu Skapa musik, samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!
Recensenter
Facebook
Twitter