Användningsområden

Appen ser ut som ett pussel och ger en förståelse för hur man löser ekvationer utan att man förstår att det är det man gör. Spelet kräver inte några förkunskaper, men går fortare fram än DragonBox+ Algebra.

Spelet består av två sidor fyllda med olika slags kort. Från djur och basala symboler i form av tärningar, till siffror och bokstäver. Det finns även ett kort som föreställer en magisk box. Boxen skimrar för att man ska förstå att den är speciell. Målet är att boxen skall vara ensam på den ena sidan. Det gäller alltså att få bort de andra korten från den sida där boxen finns. För att få bort korten finns det en mängd regler som man skall känna till. Men reglerna introduceras en efter en vartefter man spelar. Det är som om man får tips på vägen och det känns aldrig svårt att komma ihåg den nya regeln. (T ex: “Varje kort har en mörk sida” = Inverterat.)



För oss som sett algebraiska ekvationer tidigare inser att den magiska boxen är en symbol för X, men i spelet lär man sig detta via spelets regler och inte genom uppenbar matematik. Det är först senare som bokstäver och matematiska symboler börjar att dyka upp och boxen övergår till ett X. För varje nivå man löser växer en liten drake. Ju fler nivåer man löser, desto större blir draken och man blir även belönad med stjärnor efter varje nivå. Stjärnorna får man om man löser ekvationen rätt, dvs med rätt antal drag och rätt antal kort kvar på den andra sidan. Välj smartaste vägen att lösa en ekvation och få ett så förenklat svar som möjligt för att få full pott. Det går att klicka på “undo” inne i nivån för att göra om och göra rätt. Det finns även en hjälpknapp som visar en video över den rätta lösningen om man kör fast.

Appen är en vidareutveckling av DragonBox+ Algebra och riktar sig mot äldre barn än tidigare, samt för gymnasiet och vuxenutbildning. I DragonBox12+ Algebra så fortsätter algebran att utvecklas ytterligare med många olika algebraiska operationer såsom parenteser, teckenbyten, division med x i nämnare och faktorisering.

En annan stor skillnad är att appen innehåller ett mer omfattande material. Det är 10 st världar med 20 st nivåer i varje, plus att det finns en övasida där man kan träna på olika ekvationslösningar i 10 st olika kategorier med olika uppgifter inom varje.

Appen har också förstärkt momentet med förenklade uttryck. Den säger ”Yum!” om man förenkla uttrycket maximalt och ”Usch!” om man inte lyckas, förutom vinst/förlust av en stjärna.

För att spelet ska komma till sin rätta i slutändan, är det bra att som lärare följa upp varför reglerna finns och de kort som blir över, vad de står för.

Appen är uppbyggt som ett spel, med olika nivåer och banor samt med stjärnor och växande drakar som belöningar. Spelet bygger på spelbaserat lärande, dvs att man triggas av att levla upp och få belöningar.

Jag tycker att symboliken, att draken växer och ens kunskaper kring algebra växer, är fin.

Möjligheten att kunna ställa in till olika språk är bra, tycker jag, som jobbar på en internationell skola.

Jag tycker att den här appen är bättre än den tidigare eftersom de har gjort en hel del förbättringar, det enda som är lite negativt är väl ändå priset på appen som för närvarande ligger på 75 kr, det blir dyrt att köpa till varje elev.

Plusset, med en helt uppslag med öva-uppgifter som jag saknade i den förra, blir det som ger appen en klar femma denna gång.

DragonBox Algebra 12+ finns för iOS, Android, Mac och PC.

Funktioner

  • Man kan skapa sin egen avatar att spela med, detta för att underlätta för att fler ska kunna spela från samma iPad.
  • Det finns över 350 st olika banor att spela eller öva på.
  • Fler algebraiska operationer än i DragonBox+ Algebra.
  • Man kan ställa in 15 st olika språk, bl a svenska.

Tänk utanför appen

Jag tycker om att använda olika appar i helklassdiskussioner. Jag tänker att man kan låta eleverna “leka” med appen, men sen lyfta ett kapitel på projektor där man i helklass diskuterar vilken matematik som finns på bilden och jämföra med algebrans regler. Vad innebär den mörka sidan på korten? Varför måste man lägga till på båda sidorna? Hur kommer det sig att det finns “rätt” antal drag och kort kvar? Använd ”övasidan” för att ha genomgångar i de olika momenten.

Undervisningens syfte

Bl Utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.

Bl Utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Förmågor som eleverna ska utveckla

Bl Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.



Ladda ner appen

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!
Tips! Köper du betalappar från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att ange orsak. Läs mer hos PappasAppar.se!

Volume Purchase Program (VPP)

Köper du appen till skola eller förskola via VPP får du ytterligare 50% rabatt på priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser från Apple. Läs mer om VPP här!
Twitter
Facebook
Recensenter